Ook HU-medezeggenschappers hebben nu een festival

Bekendmaking van de verkiezingsuitslag aan de HU, mei 2018

Voor het eerst vindt er een festival plaats rondom medezeggenschap binnen de HU. Doel: medezeggenschappers samenbrengen en een vliegende start van het medezeggenschapsjaar.

Het idee voor dit festival is ontstaan uit een samenwerking tussen Vereniging MUST, Team Studentparticipatie en de Griffie medezeggenschap. ‘Er was wel ondersteuning voor studenten, maar geen gezamenlijke scholing voor de raden’, zegt Suzanne Boone, adviseur Studentparticipatie. ‘Met de drie partijen hebben we gekeken hoe we goede scholing kunnen bieden. Dit is de start.’

Vol dagprogramma

Het festival vindt plaats bij The Colour Kitchen in Zuilen en duurt de hele dag. Het ochtendprogramma bestaat uit trainingen. Tijdens deze trainingen geven (oud-)raadsleden toelichting op de organisatie van de medezeggenschap binnen de HU. Daarnaast staat het thema ‘effectief en strategisch samenwerken’ centraal. In het middagprogramma geven lezingen antwoord op vragen als ‘wat betekent goed besturen?’ en ‘welke effecten hebben internettechnologie op het onderwijs?’.

Verbinding

Suzanne Boone ziet in ‘het creëren van verbinding’ een belangrijke rol voor de medezeggenschap. ‘Als medezeggenschapper ben je “de stem van…”. Het is belangrijk om te weten wat er speelt en korte lijntjes te hebben. Ik gun het iedereen om nieuwsgierig te zijn.’