HU onderaan in Keuzegids

Foto: Femke van den Heuvel

De HU is gezakt naar de laatste plaats van de ranglijst die de Keuzegids Hbo 2019 vandaag publiceert. Woensdag stond de hogeschool ook al laatste bij de Elsevier-ranglijst.

Vorig jaar deelde Hogeschool Utrecht een een-na-laatste plaats van brede hogescholen met Inholland. De Hogeschool van Amsterdam was toen hekkensluiter. Dit jaar moet de HU deze twee hogescholen boven zich dulden.

Wat ook opvalt, is dat de HU met 53 punten even hoog scoort als vorig jaar. Omdat andere hogescholen betere punten halen, zakt de HU naar de laatste plaats.

Gebieden* bij de HU die het slecht doen:

• Economie en management
  • Communicatie en Journalistiek
  • Gedrag en Maatschappij

Gebieden die matig scoren:

• Onderwijs en opvoeding
    • Life Sciences & Chemistry
    • Informatica

Gebieden die gemiddeld presteren:

• Recht en bestuur
  • Gezondheidszorg
  • Techniek en bouw

Lichtpunten
De ranking van de Keuzegids geeft ook enkele lichtpunten voor de HU. Zo verdient Fysiotherapie opnieuw het predicaat Topopleiding. Medische Hulpverlening blijft een erkende Topopleiding. Na problemen met stages komt de opleiding goed uit de bus. ‘In Utrecht is elke kritiek inmiddels verstomd en zijn de oordelen van de studenten op alle onderdelen uitzonderlijk lovend’, meldt de Keuzegids. Mondzorgkunde ontvangt voor het eerst het label Topopleiding; Technische Bedrijfskunde verliest het predicaat.

Avans staat voor de vijfde keer op rij op nummer 1, trouw gevolgd door Windesheim op 2 en de Hanze op 3. Over Avans schrijft de Keuzegids: ‘De school is opgesplitst in meer dan twintig academies die in grote mate zelfstandig zijn. Zo weet Avans de voordelen van kleinschaligheid op grote schaal vast te houden.’

De Keuzegids is onder meer gebaseerd op de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête en accreditaties van keuringsinstantie NVAO.

*De omschrijving van sommige gebieden zijn aangepast aan de situatie bij de HU.