Ook Italiaanse studenten de straat op

Demonstrerende Italiaanse studenten hebben behalve universiteitsgebouwen ook het Colosseum, de toren van Pisa en het Italiaanse parlementsgebouw tijdelijk bezet.

De studenten voeren actie tegen plannen van de regering om op het hoger onderwijs en onderzoek te bezuinigen. Maar volgens onderwijsminister Mariastella Gelmini gaat het vooral om hervormingen. De universiteiten zouden ouderwets en hiërarchisch zijn en te weinig samenwerken met het bedrijfsleven. Kleine instellingen kunnen volgens haar maar beter fuseren en opleidingen samenvoegen. Ook de onderzoeksfinanciering zou prestatiegerichter moeten worden.
Intussen gaan ook in Groot-Brittannië de protesten door. Volgens de hoofdcommissaris van de Londense politie is het spel veranderd en luiden de studentenprotesten een nieuw tijdperk van harde actie in.