Ook LVSb wil gratis collegejaar voor alle studenten

De Landelijke Studentenvakbond (LVSb) wil dat alle studenten een jaar extra en kosteloos kunnen studeren. De reden: de coronacrisis, waarvan vrijwel iedere student de gevolgen heeft ervaren.

Eerder zeiden ook de Hogeschool Rotterdam en de Christelijke Hogeschool Ede (CHE) al dat het kabinet ervoor moet zorgen dat studenten een collegejaar cadeau krijgen.

Veel studenten zijn hun inkomstenbron verloren. Daarnaast maken ze zich zorgen over de kwaliteit van het onderwijs dat ze de afgelopen tijd hebben gekregen. Het jaar gratis studeren zou volgens de LVSb compensatie voor de schade moeten worden. Deze kosten zouden voor de overheid moeten zijn en niet voor de onderwijsinstellingen.

De LSVb wil ook de mogelijkheid om te lenen een jaar verlengen: ‘Jongeren vangen de hardste klappen van de coronacrisis, maar krijgen de minste steun.’