Columns

Ook Marijke zit er zo nu en dan een beetje doorheen

Foto: Kees Rutten

‘Allemaal liefdewerk oud papier’, ‘Waar blijven die extra uren?’, ‘Die managers hebben geen idéé hoeveel werk dit is’.  Slechts een greep uit de opmerkingen die ik collega-docenten de afgelopen maanden hoorde maken.

Al jaren komt uit het werkbelevingsonderzoek (tegenwoordig: de HU Thermometer) dat de docenten van de HU een enorme werkdruk ervaren. Die van het Instituut voor Media (IvM) spannen daarbij de kroon. Niet zo gek ook, want wij hebben niet alleen te maken met het toch relatief nieuwe online onderwijs en de hiermee gepaard gaande constante onderwijsvernieuwingen en/of aanpassingen en idioot veel vergaderingen daarover, maar ook met bergen nakijkwerk (grote tekst/video/researchdossiers). Het houdt nooit op.

Zo nu en dan zit ook ik er een beetje doorheen. Dan wil ik even helemaal niks meer. Gelukkig zijn er op die momenten altijd fijne collega’s die me weten op te vrolijken. Door, in de drukke nakijkweken bijvoorbeeld, geestige fouten te appen die studenten in hun teksten maken. Uiteraard zonder daarbij de naam van betreffende jongen of betreffend meisje te noemen. Anonimiteit gegarandeerd. Lol voor de juf ook.

En dus piepte mijn telefoon de afgelopen week regelmatig. Op maandag kwam het eerste foutje al binnen: ‘Het gaat haar niet in de oude kleren zitten.’ Op woensdag gooide een student ‘alles over één hoek’. Op donderdag las ik dat iets ‘vaak te paard ging met haar gedrag’.  En de leukste kwam op vrijdag: ‘Hij had seks met twaalf jarige meisjes’.

Volgens de nieuwsbrief over de HU Thermometer is het belangrijkste aandachtspunt in coronatijd de balans tussen werk en ontspanning, vooral onder docenten. HR-directeur Heleen Cosijn zegt: ‘Eigenlijk wisten we dit al, maar het is goed om het bevestigd te zien door de HU Thermometer. Het onderzoek helpt ons het gesprek hierover aan te gaan.’

Ik zeg: laten we concrete stappen nemen (meer uren!) en niet alleen maar praten (dat doen we al genoeg). Want, om met een van mijn studenten te spreken; dat ‘zet geen soda aan de dijk’.

Ook interessant: Studenten mogen weer naar college: ‘Eindelijk weer contact met mensen’