Ook studenten met praktijklessen uitgezonderd voor de avondklok

Foto: Kees Rutten

Studenten in het hoger onderwijs en het mbo die ’s avonds praktijklessen volgen, kunnen de avondklok trotseren. Dat heeft de Tweede Kamer gisteren besloten met een motie van de Christen Unie, Partij van de Arbeid en Partij voor de Dieren.

Eerder werd bekend dat studenten die ’s avonds tentamens en toetsen moeten maken over straat kunnen. Studenten en onderwijsorganisaties drongen op deze maatregel aan. Een deel van de tentamens, toetsen en praktijkonderwijs vindt plaats in de avonduren om een spreiding van onderwijsactiviteiten te krijgen. Daardoor kunnen meer studenten hun studie vervolgen.

Studenten die zich na 21.00 uur buiten begeven dienen de geldigheid aan te kunnen tonen. Dit kan met een met een ‘eigen verklaring avondklok’. Daarnaast moeten studenten kunnen aantonen dat ze op de hogeschool aanwezig moeten zijn voor een toets of praktijkonderwijs. Dat kan bijvoorbeeld via het rooster op de app MyHU.

Stagelopen

Ook stagiaires kunnen ’s avonds met een gerust hart op pad. Zij moeten ook een ‘eigen verklaring avondklok’ kunnen laten zien en daarnaast een ‘werkgeversverklaring avondklok’ van de organisatie waar zij stagelopen. Docenten die vanwege onderwijs na 21.00 uur moeten reizen, hebben ook een eigen verklaring en werkgeversverklaring nodig.

De gebouwen van de HU gaan in deze periode dicht om 19.30 uur; de HU Bieb sluit om 18.30 uur. De gebouwen openen de deuren om 7.00 uur en de HU Bieb om 8.30 uur. De avondklok duurt van 21.00 tot 4.30 uur ’s ochtends en loopt zeker tot en met 10 februari.

Ook interessant: Wat vinden studenten van de avondklokrellen?