Ook medewerkers dreigen met acties aan de UvA

Medewerkers van de Universiteit van Amsterdam eisen dat het bestuur de universiteit democratiseert, dat het de vertrouwensrelatie met studenten en personeel herstelt en dat er onderzoek komt naar de financiën van de instelling. Anders komen ze in actie.

De hal van het Maagdenhuis stond aan het eind van de middag stampvol tijdens het oplezen van een statement van een groep medewerkers die zichzelf ‘Rethink UvA’ noemt. Als het bestuur van de UvA niet voor vrijdag 16.00 uur heeft voldaan aan drie van hun eisen, volgen er acties, bijvoorbeeld stakingen of de bezetting van andere universiteitsgebouwen.

De medewerkers steunen de studenten die op dit moment al een week in het Maagdenhuis bivakkeren van harte, aldus het statement. Behalve de drie eisen die onmiddellijk moeten worden ingewilligd, liggen er ook een aantal eisen voor de lange termijn.