Oost-Duitse Sjonnies en Anita’s studeren toch

Van kinderen met volkse namen wordt vaak gedacht dat ze dommer zijn. Maar volgens de Universiteit Leipzig lopen er heel wat academici rond die Ronny, Cindy of Mandy heten. Alleen Kevin blijft onderpresteren.

Uit eerder onderzoek in Duitsland bleek dat kinderen met namen als Kevin, Cindy, Mandy en Peggy minder goed meekomen op school dan de willekeurige Jakob of Maximilian. Een geïnterviewde leraar zei zelfs: ‘Kevin is geen naam, maar een diagnose’.

Nieuw onderzoek van de Universiteit Leipzig wijst echter uit dat zulke buitenlandse namen ten onrechte een slecht imago hebben, aldus de Duitse website Spiegel online. Want alleen al in Leipzig stonden de afgelopen jaren 380 Peggy’s, 217 Ronny’s en 379 Mandy’s ingeschreven. Volgens onderzoekster Gabriele Rodriguez bestaat de typische ‘onderklassenaam’ dan ook niet.

Een collega-wetenschapper van de Universiteit Oldenburg wijst erop dat ouders uit de voormalige DDR hun kinderen graag namen gaven uit het land van hun dromen: Amerika. Later pas werden deze namen populair in de lagere sociale milieus.

De spot drijven met de Oost-Duitse Mandy’s, Peggy’s en Ronny’s is dus arrogant. Alleen Kevin moet nog aan zijn imago werken: er hebben tot nog toe pas achttien Kevins in Leipzig gestudeerd.