Op de eerste Utrecht Science Week ontbreken de studenten nog

Utrecht Science Week
Foto: Kees Rutten

Een week waarin duurzaam en gezond leven centraal staan: het is de Utrecht Science Week ’21. Op vrijdag 15 oktober lag de nadruk op gezond leven, de dag ervoor draaide het om duurzaamheid.

Op de foto zien we het tafelgesprek van vrijdagochtend, met onder andere gastheer en directeur-bestuurder van het Utrecht Science Park, Jan Henk van der Velden. Hij zit het tafelgesprek voor, waaraan ook Nienke Bleijenberg, lector Proactieve Ouderenzorg aan de HU, meedoet. De andere deelnemers: Linda van Laake, cardioloog aan het UMC Utrecht en Jeroen Pasterkamp, wetenschappelijk directeur van het UMC Utrecht Hersencentrum. Verouderingsonderzoeker en hoogleraar Andrea Maier praat online mee vanuit Singapore.

De onderwerpen: gezond ouder worden, levensdoelen en uiteindelijk de dood. In de zaal, waarin totaal ruim 300 mensen passen, zitten 45 mensen verspreid over de ruimte aandachtig te luisteren. Het zijn voornamelijk wetenschappers van de universiteit.

Stilte over de dood

Inhoudelijk gaat het over de vraag waar de goede gezondheid van mensen in Nederland aan te danken is. Maier wijst naar de huisartsen in Nederland die goede netwerken hebben en daarom ook goede zorg kunnen leveren. Pasterkamp is het hier mee eens, maar voegt er aan toe dat Nederland er ook de middelen voor heeft.

Na een half uur gesproken te hebben, zegt de gastheer tegen de zaal dat iedereen ook vragen mag stellen. Niemand reageert. Alle aanwezigen blijven doodstil. Het gesprek aan tafel gaat verder.

Waar zijn de studenten?

Ook ‘de dood’ komt aan bod. Een moeilijk onderwerp om over te praten, daar zijn de wetenschappers het over eens. Vooral als het te maken heeft met iemand die ziek is en niet meer wil leven. ‘Levensbeëindiging als je ziek bent, blijft een hele brede maatschappelijke discussie’, zegt Pasterkamp. Vanuit Singapore vertelt Maier dat dat de dood een goede afsluiting is van het leven. ‘Ik vind het belangrijk dat het individu zelf kiest om dood te gaan. Dat hoort de dokter niet te doen.’ In de zaal wordt vooral serieus geknikt.

En de studenten? Waar zijn die eigenlijk? In de zaal zit er niet eentje. Die komen later op de dag, zeggen medewerkers van de Utrecht Science Week. ‘We zijn erg tevreden over hun betrokkenheid’, zegt gastheer Van der Velden. ‘In deze week delen we op een toegankelijke manier allemaal kennis. Wij zijn ervan overtuigd dat je hier als student zijnde veel motivatie en inspiratie uit kan halen.’

Dit was de eerste editie van de Utrecht Science Week. Het is de bedoeling dat het evenement jaarlijks terugkeert. Terugblikken op de Utrecht Science Week 2021 kan op de website.