‘Door spelletjes leer je samenwerken, omgaan met emoties en vooruit denken’, vindt Aileen de Jong (21). Ze loopt stage in een basisschool op het terrein van een asielzoekerscentrum en zamelt spellen in voor de kinderen die daar wonen.
Een meisje dat opbloeit na een dobbelspelletje waarin ze oefent met rekenen, of een groepje jongens dat leert om geconcentreerd te blijven door het reactiespel Dobble. Spelletjes zijn volgens Aileen (21) waardevol voor kinderen die veel hebben meegemaakt, zoals die uit haar stageklas in het asielzoekerscentrum in Leersum. Op de HU in Amersfoort en Utrecht kunnen mensen hun oude spellen doneren voor het project van Aileen. Zo helpen studenten en medewerkers het azc met het opzetten van een speelotheek, iets waar het centrum zelf geen budget voor heeft.
Tijdsdruk of samen spelen
In de bossen net buiten Leersum zit een asielzoekerscentrum, dat al 35 jaar (tijdelijk) verblijf biedt aan honderden asielzoekers. Naast het azc zit een school, speciaal voor de vijftig kinderen die daar verblijven. Aileen studeert Ecologische Pedagogiek en loopt sinds september twee dagen per week stage op deze basisschool. Daar ziet ze wat de invloedvan een spelletje kan zijn. ‘Als een kind gestresst raakt van een toets met tijdsdruk, dan kunnen we oefenen met spelletjes doen waar ze binnen de tijd een opdracht moeten voltooien’, zegt Aileen ‘Sommige kinderen lopen achter in sociale vaardigheden of emotieregulatie. Daarbij helpt het om samen te werken in een spel zoals Blok It.’
Veel kinderen kennen de spelletjes nog niet, maar ook dat kan Aileen verbinden aan iets nuttigs. ‘Als het ene kind al honderd keer UNO heeft gespeeld, kan hij het uitleggen aan een nieuw klasgenootje. In zijn moedertaal, vaak Arabisch, of in het Nederlands. Dan leren ze meteen de taal.’
Na schooltijd
Het is de bedoeling dat de kinderen de spelletjes ook na schooltijd kunnen meenemen naar hun eigen woonruimte. Daar is niet altijd veel te doen. ‘We hebben nu al een paar spellen voor groep 5/6 en die zijn populair. Toen ik laatst na een stagedag de school uitliep, zag ik acht kinderen buiten in een kringetje fanatiek Halli Galli spelen.’ En voor ouders, die vaak genoeg aan hun hoofd hebben, kan een spelletje ook een welkome afleiding zijn. ‘Als een kindje vertelt dat papa Halli Galli het leukste spel vond, dan brengt dat een lach op mijn gezicht’, zegt Aileen.
Stage in een azc
‘Ik heb een ander beeld gekregen van een asielzoekerscentrum’, vertelt Aileen ‘In mijn hoofd was het heftiger, omdat je vaak in de media hoort dat er ruzies zijn of dat dingen niet goed lopen.’ Dat heeft ze nog niet meegemaakt. ‘Ik hoor wel heftige verhalen van wat kinderen hebben meegemaakt, maar verder zijn het ook gewoon kinderen die lachen om een grapje en boos worden als ze de bal niet krijgen.’
‘De mensen die hier werken zijn heel geduldig en daar heb ik veel respect voor. Ze geven hier traumasensitief onderwijs en dat werkt anders dan gewoon onderwijs. Ze kijken niet alleen naar het gedrag van het kind, maar ook waar dat vandaan komt en hoe het kind geholpen kan worden.’
Oproep
Om de speelotheek goed te vullen, doet Aileen een oproep. ‘Iedereen heeft wel spellen in de kast liggen die al jaren niet meer gebruikt worden. Wij kunnen die spellen nieuw leven inblazen.’ Scrabble is niet geschikt voor een kind uit groep 3 en memory van Peppa Pig is weer te kinderachtig voor groep 8. Daarom komen er drie kasten, onderverdeeld in leeftijdsgroepen.
‘We willen een mix van functies. Strategie, ruimtelijk inzicht, samenwerken.’ De spellen moeten geschikt zijn voor kinderen onder de twaalf. Bekende voorbeelden zijn: dammen, memory, Rummikub, Mens Erger Je Niet en Pim Pam Pet.
Op de HU in Amersfoort kun je ze inleveren bij het secretaoriaat, Aileen heeft er bananendozen neergezet. Op de HU in Utrecht kan dit in de bibliotheek.
De inzameling loopt tot 14 januari, en alle spellen zijn welkom, ook als de doos beschadigd is of een kaartje ontbreekt. ‘Wat niet geschikt is, geven we door aan een kringloop of ander azc. Het komt sowieso goed terecht.’