Achtergrond

Op deze Dierendag stellen we de vraag: hoeveel vlees eten we in De Uithof?

Foto: Kees Rutten

Vandaag, op (Eet Geen) Dierendag, roept Wakker Dier de Nederlandse overheid op om de vleesconsumptie te remmen. Naar schatting van de stichting eten er 3,8 miljoen Nederlanders op deze dag geen vlees. Maar hoeveel vlees wordt er eigenlijk verkocht in De Uithof? En hoe staan de horecaondernemers tegenover vegetarisch eten? Hüseyin Biricik: ‘Als ik geen vlees meer verkoop, lopen al mijn klanten weg.’

In de kleurrijke kantine op Padualaan 97 rekent Hüseyin Biricik een broodje pulled chicken af met een blonde man. ‘Wij passen ons assortiment aan op de vraag,’ zegt Hüseyin met een serieuze blik. In de kantine liggen onder meer belegde broodjes, warme snacks zoals kroketten en er staat een pan tomatensoep. De aantallen vlees en vegetarische opties zijn ongeveer gelijk. ‘Hier hebben klanten invloed op. Wanneer meerdere mensen om hetzelfde vragen, gaan we het bestellen,’ vertelt Hüseyin.

Soms loopt dat slecht af. Laatst moest hij tien van de twaalf aangevraagde pakjes humus weggooien. ‘Met commerciële contracten is het heel moeilijk om over te schakelen naar meer vegetarisch of vegan eten. Je moet geld verdienen en dat doe je makkelijker met vlees,’ zegt hij.

Hippie-vegan of meegaan met de tijd?

In de gebouwen van Hogeschool Utrecht in De Uithof vonden we tien locaties waar mensen eten kunnen kopen. Verder zijn er drie foodtrucks: Broodje Ben, Maza World en Mo&Zoon. Uit onderzoek van Trajectum blijkt dat op al deze plekken opties met vlees verkrijgbaar zijn. Er is één eetlocatie – Mo&Zoon – die geen vegetarische optie verkoopt. 

Nikita van broodjeszaak Zenwich op de Food Court vertelt dat je als horecaondernemer meegaat met wat de klandizie wil. ‘Als bedrijf wil je aan alle wensen kunnen voldoen. Het is belangrijk dat het tussen vegetarisch en vlees verdeeld blijft,’ zegt ze tijdens het broodjes beleggen door.

Nikita: ‘Ik vind het goed dat er meer aandacht voor vegetarisch eten is. Zelf ben ik niet zo’n hippie-vegan-diervriendelijk persoon, maar we gaan mee in de tijd en daar hoort vegetarisch eten bij.’

Spek opbakken

Twee studenten lopen net met hun broodje van Zenwich naar buiten. ‘Ik heb er een met bief gehaald,’ vertelt het meisje. ‘Thuis eet ik vegetarisch dus nu vind ik het wel kunnen om vlees te eten,’ legt ze uit. Ze heeft een abonnement op HelloFresh – ‘dat is lekker makkelijk’ –  en daar is het niet mogelijk om halal-vlees te bestellen. ‘En ik eet vegetarisch omdat het beter is voor mijn lichaam,’ bevestigt ze. De jongen heeft een broodje met kip besteld: ‘Die vind ik het lekkerste, vandaar.’

Even verderop staan de personeelsleden van Broodje Ben al zwetend spek op te bakken. ‘Nummer 34, het broodje carpaccio, is bij ons het populairst,’ roept de eigenaar vanuit de foodtruck. Het veganistische broodje met hummus en avocado staat op twee. Broodje Ben verkoopt 52 verschillende broodjes, waarvan 63% met vlees belegd is. Er is 1 veganistische optie en 7 broodjes zijn vegetarisch. ‘We verkopen van alles wat,’ zegt de eigenaar, met stekeltjeshaar en een bril, ‘Ruim tweehonderd broodjes per dag. Mensen eten wat ze willen en dat varieert.’

Falafel, kebab en een lang verhaal

Degene die verreweg het meeste vegetarisch eten verkoopt, is Eid Al-Haddad van foodtruck Maza World. Naast de universiteitsbibliotheek staat hij met zijn felgekleurde falafel en halloumi truck. 84 procent van de keuzemogelijkheden onder broodjes en wraps bevat geen vlees. Het is razend populair en de rij voor de truck is lang – dat er weinig vlees te koop is lijkt niet de populariteit te verminderen. Waarom schrapt hij niet al het vlees van het menu? ‘We zullen erover nadenken,’ zegt Eid lachend.

Nog geen drie meter verder staan de mannen van Mo&Zoon kebab te snijden. Het contrast kan niet groter zijn: er is geen enkele vegetarische optie verkrijgbaar. ‘Nee, sorry,’ verontschuldigt de eigenaar zich wanneer er wordt gevraagd naar een vega-optie. Hij zegt: ‘Ik had het wel. Het is een lang verhaal maar ze hebben het van ons afgepakt.’

Mozzarella het populairste

Al lijkt de aandacht voor vegetarisch voedsel te zijn toegenomen, in de praktijk is er nog weinig van te merken. Dit komt overeen met onderzoek van Wageningen Universiteit: de laatste jaren stijgt de vleesconsumptie. Gemiddeld eten Nederlanders 39 kilo vlees per jaar, wat meer is dan de aanbevolen vleesinname. Tegelijkertijd wijzen cijfers van het CBS uit dat 1 op de 3 Nederlanders het afgelopen jaar geminderd is met vlees eten.

Josefien (24) is een van de mensen die dit probeert. In de Vitam kantine van Hüseyin heeft ze een panini met mozzarella uitgezocht. ‘Sinds kort eet ik vier dagen per week geen vlees. Waarom? Ik doe het voor het milieu,’ zegt ze. Zo zijn er meer, legt Hüseyin uit, en de panini mozzarella is nu het populairste. ‘Maar dat kan zo weer omslaan,’ aldus Hüseyin. ‘Het verschilt van week tot week.’

Verantwoording:

In het onderzoek is er bij de dertien verschillende horecagelegenheden geteld hoeveel vers belegde broodjes, wraps, snacks of loempia’s er vlees, vis of vegetarisch eten bevatten.  

PL97Vitam kantine441
PL99Proeflokaal871
Broodje Ben12337
PL101Hoi Anh272
PL101Zenwich752
MazaWorld2140
Mo&Zoon0140
HL7Het 7e24
HL7Spar432
HL15Science Café24
HL15MAMS332
HL15VIA VAI331
HL15Luc&Suzy423
VegaVleesVis
729321

Ook interessant: Column van Büsra: Fouten maken mag. Toch?