‘Op SPARQ-date gaan wordt net zo normaal als Netflix kijken’

‘We ontwerpen dates op maat. Koppels vertellen iets over zichzelf en wat hun budget is, daarna gaan wij aan de slag.'

Yash Rajani (midden), Anika Peveril (l) en Josefa Glaeser

In deze serie interviewen we HU-studenten die een eigen bedrijf zijn gestart. In aflevering zes komen Yash Rajani (23) Annika Peveril (21) en Josie Glaeser (26) aan bod, studenten Creative Business. Sinds vorig jaar werken ze aan SPARQ: een bedrijf dat ‘dates op maat’ verzorgt. Momenteel houden ze een korte pauze. ‘We hielden het niet meer vol. We hadden tijd voor onszelf nodig.’

Wat doen jullie precies bij SPARQ
Yash: ‘We ontwerpen dates op maat. Koppels vertellen iets over zichzelf en wat hun budget is, daarna gaan wij aan de slag. Met een SPARQ werken we samen met lokale ondernemers: koks, artiesten, vaklui enzovoort. Zo proberen we SPARQ-daters opnieuw hun eigen omgeving te laten ontdekken; door bijvoorbeeld een etentje te plannen bij een onbekend tentje op de hoek.’

Annika: ‘SPARQ is dan ook voornamelijk gericht op Utrecht. Wij hebben een lange lijst met lokale uitjes, eettentjes en activiteiten in Utrecht. Koppels geven informatie over zichzelf, zoals hobby’s, passies, dieetvoorkeuren en budget. Deze informatie gebruiken wij als filtersysteem om te bekijken wat de date-opties zijn. Zo ontwerpen wij een date op maat.’  

Yash: ‘Koppels kunnen ervoor kiezen om de date een verassing te houden. In dat geval krijgen ze pas een uur van tevoren te horen wat ze gaan doen. Ze kunnen ook ervoor kiezen om het dateprogramma van tevoren in te zien. Mocht dat niet bevallen, dan kunnen de plannen nog aangepast worden.

Uit de webshop van SPARQ

Wat wij bieden is een date-ervaring. Voor deze ervaring zijn het de details die het meest tellen. Daarom komen bij een date waarbij eten wordt besteld de voedselbezorgers altijd in pak en hebben ze rozen bij zich. Op deze manier proberen we de magie – de ‘sparq’ – in de date te brengen.

Ons verdienmodel is gebaseerd op een commissie. Dat wil zeggen: van het budget voor de date rekenen wij een percentage voor het bedrijf, verder gaat het hele budget naar de date.’

Wat was de invloed van de pandemie op SPARQ?
Annika: ‘Toen in februari 2020 het covid-virus kwam, moest ons businessplan op de schop. De dates die wij wilde organiseren moesten ineens binnenshuis. Desondanks voelde het alsof er deuren voor ons open gingen. Omdat wij alle drie internationals zijn uit Canada, Duitsland en Sint Maarten, hebben we een enorm netwerk over de hele wereld. Nu laten we koppels niet langer alleen Utrecht ontdekken. Met behulp van het internet is ons werkterrein de hele wereld, in hun eigen huiskamer. Een kunstenaar uit Buenos Aires kan met behulp van Zoom een schildercursus geven aan de andere kant van de wereld.’

Josie: ‘Waarschijnlijk zal de optie om zo’n internationale date te hebben na de pandemie deel blijven van SPARQ. Toch willen we – zodra het weer kan – dates organiseren in levenden lijve.’

Hoe zijn jullie op het idee gekomen juist dit op de markt te brengen?
Josie: ‘Het idee kwam voort uit mijn persoonlijke ervaring. Ik zat in een vaste relatie en mijn vriend en ik – we hadden allebei een drukke baan – hadden geen tijd en/of energie om leuke dates te organiseren. We keken altijd Netflix of gingen samen koken. “Was er maar iemand die we wat konden betalen om het voor ons te organiseren”, dacht ik. En zo geschiedde.

‘We laden nu onze batterijen op, om daarna op volle kracht door te kunnen gaan’

Een van onze docenten werd erg enthousiast van het idee. Zij vertelde ons over de SpinAward Young Talent, een landelijke prijs voor innovatieve ideeën. Binnen die competitie vorig jaar hebben we veel feedback gekregen, leren pitchen en ons concept kunnen verbeteren. Als kers op de taart wonnen we ook nog.’

Lukt het om SPARQ met jullie studie te combineren?
Annika: ‘Zowel Yash als ik hebben onze stage ingezet voor SPARQ. We hadden toen een half jaar om fulltime te werken aan ons bedrijf.’
Yash: ‘Iedere dag werkten we keihard aan ons bedrijf. Afgelopen februari was het eindelijk zover: we lanceerden SPARQ. Alles waar we al die tijd voor hadden zitten ploeteren, kwam tot leven op die ene webpagina. Dat was het moment dat wij alle drie een beetje afstand konden nemen.’

Annika: ‘Tegen die tijd waren onze stages afgelopen en moesten we weer vakken volgen. Onze planning was te vol: 40 uur per week studie, 40 uur per week werken aan SPARQ en ieder van ons had ook een parttimebaan. We moesten kiezen, want er waren niet genoeg uren in een dag om al dit te combineren. Daarom besloten we een pauze te nemen van SPARQ. We hielden het niet meer vol. We hadden ook tijd voor onszelf nodig. Daarom hebben we nu een pauze ingelast van SPARQ.’

Hoe zien jullie de toekomst van SPARQ?
Josie: ‘Dat we nu een pauze hebben, betekent niet dat we niet meer in SPARQ geloven en het hebben laten vallen. Eens per week komen we samen om te praten en we zijn druk bezig achter de schermen. We updaten de website en onze social media is onverminderd actief.’

Yash: ‘Ondanks deze pauze hebben we allemaal nog steeds hetzelfde doel voor ogen als voorheen: in de toekomst wordt het een begrip om op SPARQ-date te gaan. Dat gaat net zo normaal worden als “Netflix kijken”. We laden nu onze batterijen op, om daarna op volle kracht door te kunnen gaan.’

Meer lezen over studenten en hun start-up? Hier vind je de eerder verschenen artikelen uit deze rubriek.

Volg ons op Instagram
Reageer!
Reageer!
Deel via...

Geef een antwoord Let bij het reageren op onze spelregels.

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *