Op weg naar het concertpodium

Foto: © Eduardus Lee

Violiste Jeanette Halter en celliste Laurine Slingerland komen van Hogeschool Utrecht en maken deel uit van het Nederlands Studentenorkest (NSO), een projectorkest dat één keer per jaar op tournee gaat en in grote concertzalen van Nederlands speelt. Op 19 februari staat het in TivoliVredenburg. Maar eerst nog flink de tanden zetten in de Negende van Mahler.

Foto: © Eduardus Lee

Met honderd studenten tien dagen drie stukken instuderen en tien dagen op hoog niveau een concert geven op verschillende podia, waaronder een in Londen. Het NSO doet het dit jaar voor de 65ste keer, onder leiding van dirigent Jurjen Hempel.

Gemakkelijk is het niet, om genoeg studenten te vinden die het niveau aankunnen én bereid zijn om een tussenjaar te nemen. Zeker sinds de afschaffing van de basisbeurs durft niet elke student die tijdsinvestering aan. Want veel tijd kost het zeker.

Al in de maand februari dompelen de orkestleden eerst onder in Someren waar ze van ’s ochtends tien tot ’s avonds tien repeteren in een vakantieboerderij. Wc’s schoonmaken moeten ze zelf doen, maar er wordt heerlijk voor ze gekookt. In Someren geven ze hun eerste concert waarin ze de Negende symfonie van Mahler, een stuk van Johann Strauss en een modern klassieke compositie van de Japanner Takemitsu spelen. Daarna volgt een tournee door het land. Het is de traditie om samen te werken met een opkomend talent als solist. Zo speelden ze een aantal jaren geleden met Janine Jansen. Deze keer is het Mathieu van Bellen die zal soleren in het vioolconcert van Takemitsu.

Lange Frans, Brace en Laurine
Laurine Slingerland is tweedejaars journalistiek en heeft in november auditie als celliste gedaan, nadat ze in augustus al in het bestuur van het NSO zitting nam. Ze heeft een tussenjaar genomen en is in het bestuur verantwoordelijk voor de buitenlandreis – Londen dit jaar – die aan de jaarlijkse tournee gekoppeld is. Daarnaast geeft het orkest elk jaar een bijzonder concert: in Rotterdam spelen ze samen met rapper Lange Frans en artiest Brace voor kinderen in achterstandswijken. Ze willen zo kinderen met klassieke muziek in aanraking laten komen.

Laurine speelt al sinds haar achtste cello, heeft jaren in Twente in een jeugdorkest gezeten en sinds ze aan de HU studeert, maakt ze deel uit van het Utrechts Studenten Concert (USC). Ze overwoog een studie aan het conservatorium na de middelbare school, maar muziek maken naast de studie vond ze toch aantrekkelijker.

Zo’n twintig procent van de leden van het NSO studeert aan het conservatorium. De andere leden zijn vooral afkomstig van universiteiten, van de hogescholen komt een handjevol. Het is toeval dat zowel Laurine als violiste Jeanette Halter van de HU afkomstig zijn.

Marketing, muziek en verpleegkunde
Jeanette Halter is net afgestudeerd als HBO-verpleegkundige aan de HU. Ze weet nog niet zo goed wat ze verder wil en voor haar kwam het NSO-project en het bestuurslidmaatschap op een mooi moment. Ze werd door haar oma overgehaald op haar achtste om viool te gaan spelen. In Tiel zat ze jaren in een jeugd- en philharmonisch orkest. Toen ze ging studeren stapte ze over naar het USC én het NSO. Ook voor haar geldt dat muziek maken als hobby aantrekkelijker is dan er je beroep van maken. Jeanette houdt zich als bestuurslid bezig met de PR en marketing van het orkest.

Na de audities die de leden van het orkest in november hebben gedaan, een repetitieweekend en de afzonderlijke sectierepetities moet er in februari in het Brabantse Someren een mooi geheel van worden gemaakt. Vooral de Negende symfonie van Mahler is een stuk waar je flink je tanden in moet zetten, zeggen Jeanette en Laurine. ‘Het is een heel moeilijk, maar vooral heel mooi stuk.’

Ze zijn blij met Jurjen Hempel die al voor de vijfde keer het orkest leidt als dirigent. ‘Hij is streng, je moet je best doen, maar hij weet uit iedereen het beste te halen. En niet onbelangrijk: hij feest goed mee.

Minister Bussemaker
De meiden vinden het fantastisch om met een groep mensen in zo’n project te werken. Ook hebben ze veel geleerd van het bestuurslidmaatschap. Laurine is door haar functie op plekken geweest en met mensen in aanraking gekomen die je niet dagelijks spreekt. Zoals minister Bussemaker, die bij een van de concerten aanwezig zal zijn. Jeanette vond het leuk om iets te doen, wat geheel buiten haar studie lag. Ze is verantwoordelijk voor de PR en marketing van de tournee, wat iets heel anders is dan verpleegkunde. Het bedenken en uitvoeren van marketingstrategieën, het schrijven van persberichten, het behalen van persaandacht en daarmee concertbezoekers werven. Want die stoelen moet natuurlijk wel verkocht worden.

Meer info: www.nso.nl Kaartjes kosten slechts €10,- voor studenten en zijn verkrijgbaar via de website.

Video: een impressie van het oefenweekend.