Op kamers

Op Kamers – Denise en Thomas

Vanaf het balkon van de flat van Denise (22, tweedejaars Sociaal Pedagogische Hulpverlening) en Thomas (26, derdejaars Leraar Scheikunde Tweedegraads) hoor je de vogeltjes constant fluiten. Samen met de katten Momo en Roos woont het HU-stelletje bijna in de bossen van Zeist.

Wonen er sinds: eind januari 2015
Betalen: 280 euro per persoon per maand
Grootte: 65 vierkante meter

Denise en Thomas vonden hun flat via Woningnet, waar Thomas zesenhalf jaar ingeschreven stond. Dat ze niet in Utrecht wonen, vindt het stel niet erg. Met het bos, de bushalte en de supermarkt op loopafstand hebben ze alles wat ze nodig hebben. En met de bus ben je binnen een kwartier in het centrum van Utrecht.

De woning van Denise en Thomas bestaat uit een woonkamer, keuken, slaapkamer (met een chill bed en een Minion-nachtlampje), studeerkamer, balkon, wc en badkamer. Het liefst zit het stelletje in de studeerkamer. Daar spelen ze met de katten of gamen ze tot diep in de nacht.

Denise en Thomas houden allebei erg van koken, dus ook de keuken wordt veel gebruikt.

Toen het stel net in het appartement kwam wonen, moest er nog veel opgeknapt worden. Volgens Thomas kon je de nicotine ‘van de ramen afschrapen’. De muren moesten drie keer opnieuw gewit worden om alle nicotinevlekken weg te krijgen. Een honderd jaar oude plaat die vroeger ooit in een basisschool heeft gehangen, kreeg een mooi plekje aan de spierwitte muur. Denise en Thomas vonden de plaat op de Mega Platen- en Verzamelbeurs.

De rest van de spullen komt uit kringloopwinkels, ‘een beetje uit de Ikea’ en bij rommelmarkten, beurzen en marktplaats vandaan. De drankkast komt uit Maaskantje (ja, dat dorpje van New Kids) en de zwart-witte kat Momo komt, net als het tapijt in de woonkamer, helemaal uit Oman. Denise en Thomas waren bij de ouders van Thomas op bezoek (die in Oman wonen in verband met werk) en vonden Momo in een asiel. Het klikte meteen. Volgens Denise houden ze in Oman niet van zwarte katten, dus namen ze Momo mee naar Nederland.

Het kastje onder de tv heeft een bijzonder verhaal. Bij een meubelzaak in de buurt van het huis van Denises moeder was een inbraak gepleegd waarbij de ruit sneuvelde. De moeder van Denise liep toevallig langs, zag het kastje en nam het mee.

Als er brand uitbreekt, worden de katten als eerst gered. Daarna gaat Thomas nog even terug voor zijn gitaarcollectie. Denise zou daar echt nooit voor teruggaan, maar zou Thomas wel redden als hij niet meer terug zou komen.

Denise en Thomas hebben elkaar ontmoet via studentenvereniging Biton. Het eerste wat Denise aan Thomas vroeg was ‘mag ik je baard aaien?’. Inmiddels zijn ze drie jaar samen. Over tien jaar denkt Thomas dat hij met Denise getrouwd is en samen met haar in een huis met een tuin woont. Denise wil over tien jaar in een vrijstaande boerderij wonen, samen met twee katten, twee honden en een geit.