Op kamers

Op kamers – Ramon de Kwaadsteniet

Ramon de Kwaadsteniet (26, tweedejaars Fysiotherapie), woont op het IBB. Hij won eind vorige maand met zijn team ‘de Duurzame Doerakken’ The Eco Crazy 88 Battle, voor het duurzaamste studentenhuis. Groen doen is belangrijk, maar zijn televisie blijft zijn favoriete voorwerp.

Woont er sinds: Bijna twee jaar
Betaalt: €260,-
Krijgt daarvoor: 12 vierkante meter

Ramon zou zijn kamer als ‘basic’ omschrijven. Veel komt van Ikea. Hij kocht de meubels een jaar of vijf geleden en was toen nog niet zo met duurzaamheid bezig. Door zijn huisgenoten heeft hij één en ander opgestoken. Zijn kast is wel tweedehands.

Eén van de weinige dingen die Ramon heeft gedaan om zijn kamer een persoonlijke touch te geven, is het sparen van speciaalbiertjes.

Uit deze plantjes moeten paprika en broccoli komen. Ramon koesterde altijd zijn stukje vlees bij het avondeten, maar is door zijn huisgenoten overstag gegaan en eet een paar keer per week vegetarisch. Beter voor het milieu, maar ook de dieren laten Ramon niet koud.

Verder scheiden ze in huize de Kwaadsteniet het afval en is de laatste gloeilamp het huis uit. Ramon denkt dat dit een stuk meer is dan in het gemiddelde IBB-huis.

Als Ramon gaat douchen, draait hij de zandloper om, die in vijf minuten leegloopt. Dan is het tijd om de kraan dicht te draaien. Af en toe smokkelt hij een beetje.

Helaas zijn de milieubesparende opties voor Ramon en zijn huisgenoten beperkt. Het huis is van SSH, die de energieleverancier bepaalt. Het huis is slecht geïsoleerd en als de verwarming vijf minuten uitstaat is het meteen koud.

Bij lekker weer zit Ramon het liefst op het balkon met een boek. Het allerleukste aan de woning vindt hij dat hij hier in de zon kan zitten tot die onder gaat. Hij zit hier best hoog: op de vierde verdieping. Dat staat hem wat minder aan, het was zo’n gesjouw met verhuizen. Nou ja, een lift is weer een gigantische energievreter.

Ramon houdt van al zijn huisgenoten en zit dan ook graag in de woonkamer. Zo nu en dan gaan ze samen weg, zo hebben ze laatst gelift naar Hamburg. Als hij even alleen wil zijn gaat hij gewoon naar zijn eigen kamer. Ondanks dat hij met zijn veertienen woont, mist hij geen privacy.

Ramon kan er niet omheen: de tv is zijn favoriete voorwerp. Ja, die gebruikt wat energie, maar heel het huis haalt er veel plezier uit. Soms verkast hij het scherm naar de woonkamer en kijken ze met z’n allen naar Games of Thrones .

Laatst was Ramon zelf op tv. Koffietijd stond in het teken van duurzaamheid en Ramon nam een ijs- en ijskoude douche voor één van de battles. Bij alle rare dingen gingen zijn huisgenoten er vanuit dat hij het op zou knappen.

Naast Games of Thrones kijken, speelt Ramon ook graag een spelletje met zijn huisgenoten.

Over tien jaar werkt Ramon in een praktijk of revalidatiecentrum als fysiotherapeut, waarschijnlijk nog steeds in de omgeving van Utrecht. Ondanks zijn voorliefde voor vlees denkt hij dat hij zijn vegetarische gewoonte er wel in kan houden. Maar voor het zover is, gaat Ramon eerst met de Duurzame Doerakken naar Noorwegen. Deze prijs hebben ze gewonnen voor hun inzet bij de battles. Volgens Ramon is het alles bij elkaar maar een kleine moeite.