Ophef in België na seksistische lezing Jeff Hoeyberghs

Foto: Wikipedia / Vysotsky

‘Vrouwen willen wel de bescherming van mannelijke privileges en geld, maar ze willen niet meer hun benen opendoen.’ Het is een van de vele vrouwonvriendelijke opmerkingen van de Vlaamse chirurg Jeff Hoeyberghs op de Universiteit Gent. De uitspraken hebben tot ophef geleid in Vlaanderen.

Hoeyberg deed zijn uitspraken vorige week tijdens een lezing bij studentenvereniging KVHV, wat staat voor Katholiek Vlaams Hoogstudentenverbond. Het is een conservatieve Vlaamse studentenvereniging, die naast Gent ook in Antwerpen, Brussel, Leuven en Sint-Katelijne-Waver opereert.

Een studente Criminologie aan de UGent plaatste maandag een filmpje van de lezing op Twitter. Daarop is te zien dat Hoeyberghs opmerkingen maakt als: ‘Vrouwen willen wel de bescherming van mannelijke privileges en geld, maar ze willen niet meer hun benen opendoen’ en ‘Vandaar dat wetenschappers meestal mannen zijn, want bij vrouwen komen er altijd emoties tussen (…) jij ziet nu dit en morgen zie je ze vliegen. Daar doen we niet aan mee, meisje.’

Andere studentenverenigingen vragen nu aan de Universiteit Gent om de steun voor de organiserende studentenvereniging in te trekken, schrijft het Vlaamse Nieuwsblad. Twee Vlaamse parlementsleden hebben een klacht ingediend tegen de chirurg. De UGent bekijkt de zaak en heeft afstand genomen van de uitspraken van Hoeyberghs.