Ophef over vrouwonvriendelijk bericht van Veritas

De Utrechtse studentenvereniging Veritas is in opspraak geraakt na een intern whatsappbericht van een van hun jaarclubs. Het programma BOOS deelde dat op hun eigen instagrampagina. Er stonden vrouwonvriendelijke opmerkingen in.

Het gaat om een whatsappbericht dat jaarclub Bandolero naar jaarclub Moto Moto stuurde. Hierin spreken de leden hun onvrede uit over de ‘linkse transitie’ en ‘vrouwvriendelijke opmerkingen die boventoon zullen slaan tijdens de borrels’. De jaarclubleden noemen zich ‘testosteronbommen’ en ‘trotse apen op de rots van Utrecht’. Nieuwe eerstejaars worden omschreven als ‘homo’s’ en ‘stomabeffers’.

Veritas de grootste en oudste gemengde studentenvereniging van Utrecht. De vereniging heeft 1800 leden en de sociëteit zit op de Kromme Nieuwegracht 54.

De redactie van het programma BOOS kreeg het bericht doorgestuurd, en vroeg aan volgers contact op te nemen als ze hier meer van wisten. Op Instagram is de post van BOOS ruim 10.000 keer geliked. Veel volgers reageerden geschokt.

Distantiëring

Binnen Veritas werd het bericht van BOOS doorgestuurd door de Veritas-werkgroep Seksueel Grensoverschrijdend Gedrag. Het bestuur laat in een reactie weten zich te distantiëren van de uitspraken. ‘Het gaat om een kleine club binnen Veritas en betreft dus geen officiële commissie of bestuur. We zijn geschrokken van het bericht en willen benadrukken dat voor zulke teksten geen plaats is in de vereniging. Dit blijkt ook uit de vele reacties die wij hebben ontvangen vanuit onze leden die even geschrokken zijn als wij.’

Het bestuur heeft contact opgenomen met de leden achter het bericht en zullen hen ter verantwoording roepen, voordat er concrete stappen worden genomen.