Opleidingen niet verlost van keurmeesters NVAO

Accreditatieorganisatie NVAO blijft de opleidingen van hogescholen en universiteiten zelf beoordelen. Onderwijsminister Bussemaker krijgt de handen niet op elkaar voor een experiment met instellingskeuringen.

Het is coalitiepartij VVD gelukt om de plannen voor ‘instellingsaccreditatie’ te blokkeren. In plaats daarvan stelde minister Bussemaker zojuist een nieuw experiment voor: één waarin hogescholen en universiteiten een lichte opleidingskeuring krijgen als ze een aantal randvoorwaarden op orde hebben.

Het oorspronkelijke plan was dat zes universiteiten en zes hogescholen voor de hele instelling een stempel van goedkeuring konden krijgen. Dan zouden hun opleidingen jarenlang geen keurmeesters van accreditatieorganisatie NVAO meer over de vloer krijgen.

Bijl aan de wortel
Maar de VVD bleek
mordicus tegen. Kamerlid Pieter Duisenberg vond dat met het experiment 'de bijl' werd gezet 'aan de wortel van het onderwijs'. Hij vond SP en GroenLinks aan zijn zijde en de drie partijen presenteerden op verzoek van de minister een eigen plan. Daarin blijft de NVAO elke opleiding afzonderlijk keuren, maar veel minder uitgebreid dan nu gebeurt.

In eerste instantie wedde minister Bussemaker nog op twee paarden. Ze wilde experimenteren met zowel instellingsaccreditatie als met het plan van de gelegenheidscoalitie van Duisenberg. Maar ook daar krijgt ze waarschijnlijk geen meerderheid voor, bleek vandaag in de Kamer.

Lenigheid
Met de haar kenmerkende
lenigheid stelde ze daarop voor om beide experimenten te combineren: wie straks een ‘instellingsaccreditatie’ haalt, krijgt alleen de lichte opleidingskeuringen uit het plan van VVD, SP en GroenLinks voor de kiezen.

Daar kan de Kamer mee leven. D66-Kamerlid Paul van Meenen is op dit moment de grootse criticaster. Hij vreest voor de positie van de medezeggenschap. Die moet de stekker uit het experiment kunnen trekken als het helemaal misloopt, drukte hij de minister op het hart.

Juiste cultuur
'Daarover wil ik meer informatie in de brief die de minister nog gaat sturen', zei hij. 'En ik zeg het maar bij voorbaat: als daarin teksten staan als "het goede gesprek" en "de juiste cultuur" en zo, dan word ik daar niet enthousiast van.'

Bussemaker wil zo snel mogelijk een brief sturen aan de Kamer over het experiment. Binnen een maand moet er dan een algemene maatregel van bestuur liggen die het experiment regelt. 'Enige haast is inmiddels wel geboden', aldus de minister.