Opnieuw een externe voorzitter bij de Hogeschoolraad

Bekendmaking van de verkiezingsuitslag aan de HU, mei 2018

Fred Toppen, voorzitter van de Universiteitsraad van de Universiteit Utrecht, is aangesteld als technisch voorzitter bij de overleggen tussen Hogeschoolraad (HSR) en college van bestuur.

Toppen is vorige week begonnen, de eerste gezamenlijke bijeenkomst onder zijn leiding is op 21 november. Hij is nadrukkelijk benoemd tot technisch voorzitter. Het betekent dat hij de vergadering leidt, zodat de raadsleden en de officiële HSR-voorzitter zich op het inhoudelijke gesprek kunnen concentreren.

In april van dit jaar trad voor het eerst een externe voorzitter aan. Dat was Joany Krijt, algemeen directeur van het Comenius College. Haar aantreden was nodig om de moeizame verhouding tussen de partijen vlot te trekken. Deze manier van werken is goed bevallen, waarna college en HSR besloten met deze constructie door te gaan.

Fred Toppen is universitair docent bij de afdeling Sociale Geografie en Planologie van de Faculteit Geowetenschappen. Daarnaast is hij sinds enkele jaren voorzitter van de Universiteitsraad. Daar zet hij zich in voor vernieuwing en versterking van de medezeggenschap. Hij is bestuurlijk actief bij de PvdA-afdeling in Houten.