Oproep: college op de bres voor basisbeurs

Het college van bestuur van de HU dient zich sterk te maken voor de toegankelijkheid en de kwaliteit van het hoger onderwijs.

Het college moet dit standpunt openlijk uitdragen en studenten en personeel hierover informeren. Deze oproep doet de centrale medezeggenschapsraad (CMR) in een brief die woensdag 10 maart unaniem is aangenomen.

Het ‘baart de CMR grote zorgen’ dat universiteitenvereniging VSNU heeft laten weten dat de basisbeurs kan worden afgeschaft, zo staat in de brief. De huidige studiefinanciering is weliswaar ‘niet heilig’, zoals landelijke studentenorganisaties ISO en LSVb al aangaven. Maar als er wordt bezuinigd op onderwijs dan moeten er alternatieven komen voor korten op studiefinanciering, meent de CMR.

Aanleiding van het dringend verzoek zijn de studentenprotesten van
vorige maand, waarbij ook het bestuursgebouw van de Universiteit
Utrecht drie dagen was bezet.
De studentenacties richten zich tegen bezuinigingen in het hoger
onderwijs en de mogelijke afschaffing van de basisbeurs. De CMR meent
dat de hogeschool ‘zich niet langer op de vlakte kan houden’.