Oproep: laat de auto donderdag thuis

Studenten en medewerkers van de HU worden opgeroepen om donderdag 10 oktober, tijdens de Dag van de Duurzaamheid, de auto te laten staan. In plaats daarvan zou eenieder met de fiets of het openbaar vervoer naar het werk moeten gaan.

Op de HU-locatie Oudenoord 700 vindt morgenmiddag een landelijke manifestatie plaats van Morgen, het studentennetwerk voor duurzaamheid. Sprekers zijn onder meer Thom de Graaf (voorzitter Vereniging Hogescholen), Jacqueline Cramer (oud-minister van Milieubeheer en directeur Utrecht Sustainability Institute) en Marjan Minnesma (directeur van duurzaamheidsorganisatie Urgenda en nummer 1 in Trouw Duurzame Top-100). Vanuit de HU voeren collegevoorzitter Geri Bonhof en enkele medewerkers op het gebied van duurzaamheid het woord. De bijeenkomst is bedoeld voor bestuurders van instellingen en studenten die actief zijn op milieugebied.

Of de parkeerplaatsen bij de hogeschoolgebouwen leeg blijven valt niet te verwachten. Op een poll (inloggen nodig) op de interne Sharepointsite met de vraag of de auto thuis blijft, reageerden eind van deze middag 87 personen. Daarvan gaven er 40 aan niet mee te doen met de actie. Een meerderheid van degenen die wel participeren (24) wil een bijdrage leveren in de afname van de CO2-uitstoot. Een andere groep doet mee om meer te bewegen (14) terwijl anderen de files en volle parkeerplaatsen beu zijn (9).