Oud geval van plagiaat in Groningen

Na 21 jaar is een artikel van drie Groningse seksuologen teruggetrokken wegens plagiaat. Het is in korte tijd het derde geval van wetenschapsfraude aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Dat meldt de Groningse universiteitskrant UK, nadat HU-lector Piet Bakker erover publiceerde op de weblog Journalismlab van het lectoraat Crossmediale Kwaliteitsjournalistiek. Het gewraakte artikel stamt uit 1992. De auteurs (Harry van de Wiel, Willibrord Weijmar Schultz, Mels van Driel en Daniela Hahn) hadden volgens The Journal of Sex Research moeten verwijzen naar het proefschrift van een andere seksuoloog, waarmee Weijmar Schultz en Van der Wiel eerder samenwerkten. Ook hadden ze toestemming moeten vragen voor het overnemen van delen uit een gezamenlijk artikel.

Twee van de auteurs (Van Driel en Weijmar Schultz) moesten al eerder een artikel uit 2009 terugtrekken wegens plagiaat, meldt het weblog Retraction Watch.

Een maand geleden kwam het plagiaat van de Groningse hoogleraar Patrick van Calster aan het licht. Ook sociaal-psycholoog Diederik Stapel werkte een paar jaar in Groningen.