Achtergrond

Over sms, liefdesrelaties en outfit

Mark – strak in het pak – Nutzel (43), geeft al twintig jaar les op de faculteit Economie en Management. Aljan – laaghangende broek – de Boer (24) pas drie jaar. Verschillen deze docenten alleen in leeftijd en uiterlijk of ook in denkbeelden over lesgeven, regels en studenten.

Student met kater in de les
De Boer:
‘Ik vind het niet erg. Het is al een compliment dat een student er is, want ik hanteer geen aanwezigheidsplicht. Ik kan er wel om lachen en vraag misschien of ‘ie nog gescoord heeft’.’
Nutzel: ‘Gezelligheid hoort bij het studentenleven, dat begrijp ik goed. En studeren natuurlijk ook. Daarom vind ik het al indrukwekkend als ze aanwezig zijn. Speciaal voor de les je bed uit komen toont karakter en discipline. Maar als ze door een kater slecht presteren, bij een presentatie die al weken gepland is, dan krijgen ze dat te horen.’

Deadlines
De Boer:
‘Ik raad studenten altijd aan om de data in de cursuswijzer te volgen, maar als ze zich niet aan de tussentijdse deadlines houden, is het ook prima. Als het maar ingeleverd wordt. Het is hier geen legerbasis. Bovendien, in het bedrijfsleven kun je ook niet altijd op tijd zijn.’
Nutzel: ‘Over het algemeen vind ik dat planning deel van het leerproces is. Als ik een specifieke deadline stel dan staat die ook vast. Als studenten die niet halen, volgt er cijfervermindering of beoordeel ik niet.’

Regels in de klas
De Boer:
‘Heb ik niet echt, maar muziek luisteren of de hele tijd naar je telefoon staren vind ik asociaal. Heb ik liever dat je naar buiten staart. Ik geef niet snel straf, maar ik improviseer soms als iemand te laat komt. Moet ‘ie een dansje doen, koffie halen of een mop vertellen. Ik heb ooit eens een student drie minuten in de hoek gezet.’
Nutzel: ‘Ik heb een duidelijke regel. Ik doe niet aan aanwezigheidsplicht dus als je komt, dan doe je mee. Anders kun je net zo goed niet komen. Als ze dan toch zitten te slapen, krijgen ze een berisping of iets dergelijks. Ik nagel ze niet aan de schandpaal of zo.’

Les geven of les krijgen
De Boer:
‘Les geven. Het klink misschien arrogant, maar ik vind mezelf wel goed. Mijn manier van lesgeven is gebaseerd op wat ik zelf ook leuk vond toen ik nog student was. Toen ik net begon schreef ik alles op het bord met stift. Nu werk ik veel met filmpjes en plaatjes. Powerpoint is voor mij een must, het maakt de lessen leuker en houdt studenten beter bij de les.‘
Nutzel: ‘Les geven. Dat is altijd al zo geweest. Eigenlijk ook al toen ik student was, want ik hield van presentaties geven. Ik doe het nog altijd met veel plezier. Negen van de tien keer kom ik met meer energie de les uit, dan dat ik erin ging. Ik ben geen fan van Powerpointpresentaties, omdat dit naar mijn mening vaak leidt tot standaardisering.’

Student zijn
De Boer:
‘Ik was net als elke andere student. Soms vond ik de lessen leuk, inspirerend en motiverend, maar ook net zo vaak vermoeiend, saai en zinloos. Ik spijbelde bij sommige vakken, maar was niet echt een spijbelaar. Het mooie aan student zijn, is dat je vrij bent in wat je wel en niet doet.’
Nutzel: ‘Ik was een selectieve student en ging niet naar alle colleges. Gaan om het gaan vond ik zonde van de tijd. Colleges waarbij docenten niet alleen de theorie behandelden, maar ook onderwerpen koppelden aan de praktijk, hadden voor mij de meeste toegevoegde waarde. Het boek kon je immers ook thuis lezen.’

Bellen/mailen/sms’en/twitteren/facebooken
De Boer:
‘Dat ligt eraan. Ik ben een makkelijke beller, maar het ligt aan de boodschap of de ontvanger. Als ik naar de kroeg wil met vrienden, dan sms ik. Met mijn businesspartner heb ik contact via de mail. Studenten mail ik ook. Met mijn zusje sms ik liever, maar mijn oma bel ik altijd.’
Nutzel: ‘Twitter is niet mijn ding, maar mailen en bellen doe ik allebei evenveel. Welke van de twee ik gebruik is afhankelijk van de boodschap. Wil ik even kort iets afspreken, dan mail ik. Voor iets uitgebreider overleg pak ik de telefoon. Tegen mensen die ik twintig keer heen en weer zie sms’en, zeg ik altijd dat de telefoon veel sneller was geweest.’

Liefdesrelaties tussen docenten en studenten
De Boer:
‘Ja, dat moet kunnen. Zeker hier, we zijn allemaal volwassenen. Je moet natuurlijk bepaalde afspraken maken. Het kan gevaarlijk zijn, de docent moet zijn relatie met die student gescheiden houden van bijvoorbeeld de beoordeling van een presentatie.’
Nutzel: ‘Dat moet iedereen zelf weten. Het gaat goed zolang het goed gaat. Maar het is risicovol, vooral voor de docent. Wettelijk mag het, maar het kan ingewikkeld worden. Ach, als het echte verliefdheid is, moeten ze dat vooral doen.’

Kledingkeuze
De Boer:
‘Ik ben ijdel. Soms gedraag ik me een beetje wijverig. Dan sta ik voor de kast en denk ik ‘had ik dat vorige week dinsdag ook al aan?’, maar dat zet ik snel weer uit mijn hoofd. Ik blijf mezelf. Als ik in pak voor de klas zou staan denkt negen van de tien studenten ‘wat een nerd, wat een pikkie’. In beoordelingen kom ik er meestal goed vanaf, dus dat is toch een waardering dat jezelf blijven loont.’
Nutzel: ‘Ik sta maar heel kort voor de kast. Ik hoef alleen te kiezen welk pak ik combineer met welk overhemd. Zelfs toen ik op mijn 23e begon met lesgeven droeg ik al een pak. Juist een pak, want daarmee creeërde je afstand. Maar, ik moet zeggen dat het toen onder marketingdocenten een code was om in pak naar school te komen.’

CV’s
Aljan de Boer studeerde commerciële economie aan de HU en werd daarna docent aan dezelfde faculteit. Hij volgt de masteropleiding Entrepreneurship & New Business Venturing aan de Erasmus Universiteit. Daarnaast is hij eigenaar van marketingbureau New Pulse.

Mark Nutzel studeerde aan de heao in Utrecht, en economie aan de Erasmus Universiteit, Sinds 1989 is docent marketing en sales. Vanaf z’n 23 heeft hij een eigen marketingadviesbureau.