Over vijf jaar ziet jouw stadsie er heel anders uit

Foto: Kees Rutten

‘Varen waar het kan, rijden waar het moet’. Het nieuwe motto van provincie Utrecht dat vorige week werd gepresenteerd. De HU is hierbij betrokken. Volgens lector Ruben Vrijhoef zullen boten binnenkort de vrachtwagens vervangen.

Het is stil in hartje Utrecht. Geen uitlaatgassen, nauwelijks een auto en al helemaal geen zware diesel vrachtwagens. In de Oudegracht liggen schepen. Hijskranen takelen koelkasten, houtpellets, zalmfilets en aardappelen van hun container op de kade. Wordt dit binnen vijf jaar werkelijkheid? Grote kans van wel.

Tijd voor verandering

Afgelopen week tekende provincie Utrecht een intentieverklaring. Utrecht wil meer gaan vervoeren over het water. Verschillende gemeenten, bouwbedrijven en horecaleveranciers waren hierbij aanwezig. Zo ook Hogeschool Utrecht, met Ruben Vrijhoef. Hij is lector Building Future Cities. Hij onderzoekt wat nodig is voor vernieuwing en verduurzaming van steden.

Hoe krijg je een badkamerrenovatie via boot, fiets en wagen naar de aannemer? Vrijhoef bedenkt dat, samen met zijn studenten van Bouwkunde en Bedrijfskunde. Daar zijn vooral veel volumeberekeningen en logistieke analyses voor nodig.

Van wagen naar schip

Vrijhoef: ‘Op dit moment mogen de kades van de Oudegracht in Utrecht met maximaal twee ton worden belast. Dat is een flinke personenwagen. Vrachtwagens kunnen er al jaren niet meer komen. Wanneer de milieuzone strenger wordt, zullen er geen dieselauto’s meer de stad in mogen. Elektrische vrachtwagens zijn kleiner en vervoeren minder. Daarom wordt het steeds lastiger om grote bouwmaterialen in de binnenstad te krijgen. In een goederenschip passen gemiddeld vier vrachtwagens. Utrecht ligt perfect aan de grachten.’

Het aantal inwoners van de stad blijft voorlopig groeien en dat geeft meer bestellingen en afval. Goederenschepen zijn volgens Vrijhoef een flink deel van de oplossing. Kranen takelen de vracht op het land. Vervolgens gaan fietskoeriers of elektrische auto’s ermee naar de bestemming. Dé manier om Utrecht toekomstbestendig te maken, volgens de lector.

Waterfietsen tussen de schepen?

Kun je met al die schepen nog wel waterfietsen op je eerste date? Of met vrienden een motorbootje huren? Volgens Vrijhoef wel. ‘Er moeten regelingen komen. Na tien uur ’s ochtends zou pleziervaart bijvoorbeeld mogen en na tien uur ’s avonds krijgt vrachtverkeer voorrang.’

En hoe zit het met de kwaliteit van het water? Zal Vrijhoef’s collega Leendert nog kunnen drinken uit de Oudegracht? Zullen snoeken, baarzen en windes er nog welig tieren? Ook daarin kan Vrijhoef ons gerust stellen: de boten zullen sowieso elektrisch zijn. Wel zo rustig voor iedereen die in de binnenstad ’s morgens vroeg nog in zijn mandje ligt.