Parviz Samim verkozen tot docent van het jaar

Parviz Samim, docent recht aan de Faculteit Maatschappij & Recht, is verkozen tot docent van het jaar tijdens de finale van de verkiezing, waarin de zes finalisten een tien minuten durend minicollege hielden over hun vakgebied. Samim won ook de publieksprijs.

In zijn college ging hij op zeer persoonlijke wijze in op de sfeer die momenteel in Nederland heerst met betrekking tot vluchtelingen. Sinds een jaar heeft hij het gevoel zich te moeten verantwoorden voor zijn verblijf in Nederland. Samim, zelf oud-vluchteling uit Afghanistan kent uit ervaring en door zijn vakkennis de strenge procedure die aan een verblijfsvergunning voorafgaat. Hij vertelde op hilarische wijze hoe hij dit op een verjaardagsfeestje aan iemand probeerde duidelijk te maken en trof daarmee zowel jury als publiek.

Dit jaar hebben opleidingscommissies in eerste instantie de kandidaten geleverd voor de docent van het jaarverkiezing. In de tweede ronde konden studenten stemmen op twee docenten van hun faculteit. De jury kreeg input van collega’s en leidinggevenden en heeft lessen van de genomineerden bezocht om een goed beeld te krijgen van hun didactische kwaliteiten.

De docent van het jaar krijgt 750 euro en een kunstwerk, de overige finalisten 250 euro.