Past het een beetje, die nieuwe huisvesting?

Vanaf volgende week trekt de Universiteit Utrecht in de vrijgekomen ruimten op de Bolognalaan 101. Daarmee zet de HU een van de laatste stappen in haar uitgebreide herhuisvestingsoperatie. Maar in de afronding moet nog wel wat gebeuren, ziet ook Dick de Wolff directeur ad interim van de Dienst Bedrijfsvoering.

Aan de Bolognalaan geeft de HU vanaf 1 september 2019 geen onderwijs meer, zo meldt HU Ontwikkelt. In het nieuwe collegejaar heeft de HU daar alleen nog de klinieken in gebruik, zo meldt Dick De Wolff.

Daarnaast is de Daltonlaan als tijdelijke huisvesting buiten De Uithof nog in gebruik. Daar komt per 1 januari 2020 een einde aan. De Wolff: ‘Op dit moment is naast onderwijs ook StudentsInc daar gevestigd. Voor hen zoeken we nog een oplossing.’

Binnenstad

Het afscheid van Daltonlaan en Bolognalaan is onderdeel van het huisvestingsplan dat een paar jaar geleden van start ging. Doel was om meer geld naar het primaire proces te laten vloeien. Er werd bezuinigd op de ondersteuning en op vastgoed. De panden in de binnenstad zijn daarbij als eerste afgestoten.

‘Hierdoor zijn we meer dan voorheen in staat om verbindingen tussen de opleidingen te maken’, constateert De Wolff. ‘Ook draagt het bij aan onze duurzaamheidsdoelstelling: Medewerkers hoeven minder te reizen.’

60/60-maatregel

Maar de vraag blijft of het allemaal uiteindelijk gaat passen in de gebouwen die de HU straks ter beschikking heeft. De Wolff: ‘Op dit moment wordt er keihard gewerkt, zowel door onderwijscollega’s als collega’s van de diensten, om te passen in de gebouwen die we tot onze beschikking hebben. We hebben daarvoor bijvoorbeeld de zogenaamde 60/60 maatregel bedacht. Daarbij moeten we de onderwijsruimten 60 procent van de tijd tussen 8.30 en 19.00 gebruiken. Dat lukt in de praktijk nog niet overal. Vooral in de ochtend en na 16:30 staan de gebouwen grotendeels leeg. Dat moet echt anders’.