Pedagoog Gert Biesta: ‘In Nederland mag veel, maar het moet eerst georganiseerd worden’

Schermafbeelding van livestream

Studenten trekken in deze corona-tijden meer en meer op met hun vorige vriendengroep van de middelbare school, ontdekte collegevoorzitter Jan Bogerd. Lastig, want de hogeschool bereidt ze juist voor op de grote wereld. Die terugtrekkende beweging maakt hoogleraar pedagogiek Gert Biesta niet pessimistisch. ‘Hou vol, hou perspectief.’

Jan Bogerd ontdekte in gesprek met antropoloog Jitske Kramer dat mensen zich terugtrekken tot hun vorige sociale groep, zei hij tijdens de opening van het Onderwijs & Onderzoek Festival op donderdag. Studenten zoeken meer contact met vrienden van de middelbare school. En middelbare scholieren zoeken hun vrienden van de basisschool op. ‘Dus terug naar klein en vertrouwd’, concludeerde Bogerd.

‘En dat op een moment dat wij onze studenten willen begeleiden naar de wereld, naar verbreding, nieuwe contacten en nieuwe inzichten. Om kennis te ontwikkelen en voor te bereiden op de complexiteit van de samenleving’, meldde hij ietwat teleurgesteld. ‘Nee’, beaamde hij, ‘die tegenstelling maakt de opdracht van de hogeschool er niet makkelijker op.’

Een ander beroep zoeken

Die terugtrekkende beweging maakt Gert Biesta, onder meer bijzonder hoogleraar pedagogische dimensies aan de Universiteit voor Humanistiek, niet pessimistisch over hoe studenten uit de corona-crisis komen. Hij sprak vanuit zijn woonplaats in Schotland de HU-gemeenschap toe. ‘Als je als docent of pedagoog niet optimistisch kunt zijn over de huidige generaties dan moet je een ander beroep zoeken’, opperde hij.

De spotlight staat vaak op dingen die niet goed gaan, maar er gaat ook veel wel goed. Hij vraagt weleens aan oudere generaties hoe ze de corona-crisis ervaren in relatie met de Tweede Wereldoorlog. We zitten nu een jaar in een crisis terwijl de oorlog vijf jaar duurde. ‘Dan hebben we het niet zo slecht. Als je je dat realiseert, kan het helpen om uit de zwaarte te komen’, zegt hij. ‘Hou vol, hou perspectief’, luidt dan ook zijn advies aan de huidige generatie studenten.

Internationale samenleving

Biesta is hoogleraar aan de Maynooth University in Ierland. Hoe kijkt hij met zijn buitenlandse ervaring naar het Nederlands hoger onderwijs? vraagt dagvoorzitter Peter van Zadelhoff. ‘Nederland gaat er prat op dat ze een internationale, open samenleving is maar daar valt nog wat op af te dingen’, antwoordt hij.

In het buitenland bestaat het onderscheid tussen universiteiten en hogescholen niet. Daar is het een grote sector waar het hele spectrum van fundamenteel onderzoek tot en met praktijkgericht opleiden een plek heeft. Biesta: ‘Wat me opvalt in Nederland is dat er veel mag, maar dat het eerst georganiseerd moet worden. Binnen een hokje mag iedereen zijn eigen ding doen. Begin eerst maar eens te morrelen aan het onderscheid tussen universiteit en hogeschool.’