Petitie tegen renteverhoging 100.000 keer getekend

Een petitie van de Landelijke Studentenvakbond (LSVb) en FNV Young & United die het kabinet oproept om de renteverhoging op studieleningen tegen te gaan, is door ruim 100.000 studenten ondertekend. Dat schrijven de organisaties in een persbericht.

Jarenlang was de rente op de studieleningen van studenten 0 procent, maar vanwege de inflatie kan die in 2023 hoger uitkomen. Onderwijsminister Dijkgraaf vindt deze gang van zaken ‘reëel’, zei hij eerder. Reden voor de LSVb en FNV Young & United de petitie te starten. Zij willen de petitie overhandigen aan de Eerste en Tweede Kamer.

De renteverhoging zou kunnen betekenen dat studenten honderden euro’s meer gaan betalen bij het aflossen van hun schuld. ‘Het is bikkelhard om er met deze rente nog meer schuld bovenop te leggen. De politiek moet hier echt werk van maken en zorgen dat de rente op nul procent blijft’, zegt LSVb-voorzitter en HU-student Joram van Velzen.