Kort

Petitie van ‘Jong’ CNV en ISO: verplichte vergoeding voor elke stagiair

Studenten die stagelopen, moeten altijd een vergoeding krijgen. Dat staat in de petitie die ‘Jong’ CNV en studentenorganisatie ISO donderdag lanceren.

Volgens de initiatiefnemers is een fulltime stage amper te combineren met een bijbaan, waardoor veel studenten hun inkomsten zien wegvallen zodra ze stage moeten lopen. Ze vinden dat bedrijven hun stagairs beter moeten behandelen. Ook willen ze de cao’s verbeterd zien. Slechts in 7 procent van alle cao’s wordt stagevergoedingen überhaupt genoemd.

Bijna de helft van de studenten die stageloopt (44 procent) krijgt geen geld, blijkt uit onderzoek. In het onderwijs wordt het minst vaak een vergoeding toegekend, gevolgd door de gezondheidszorg.

‘Jong’ CNV en ISO willen met de petitie ook aandacht voor gelijke behandeling van mbo-, hbo- en wo-studenten. Mbo-studenten komen er het meest bekaaid van af. Onderwijsminister Dijkgraaf wilde daarover met bedrijven afspraken maken, maar kwam alleen tot een onkostenvergoeding.