TivoliVredenburg wil nieuw publiek trekken bij klassieke concerten en heeft daarom het concept ‘Pieces for Tomorrow’ bedacht. Als fan van de zevende symfonie van Bruckner kon ik als regelmatige bezoeker van klassieke werken toch ook echt niet achterblijven. Met als aanvangstijd 21:00 uur – geen gehaast na een werkdag – werd het een prima uitje op donderdagavond!
Bij binnenkomst in de zaal vallen direct een aantal zaken op: de lichten zijn gedimd en worden er fijne plaatjes gedraaid. De stoelen vlak voor het podium zijn weggehaald en vervangen door relaxte banken. Een paar minuten voor 21:00 uur stroomt de zaal vol met een publiek dat jonger is dan het gemiddelde publiek in het Concertgebouw. Mét biertje in de hand zoekt iedereen een plekje.
De avond wordt gehost door dj St. Paul, bekend van de clubavond Pop-o-Matic, een rol waar hij duidelijk even aan moet wennen. Dat er tussen de vier delen van de symfonie wordt gesproken en geïnterviewd en dat leidde wel een beetje af, misschien is een inleiding voorafgaand aan de symfonie voldoende. Maar wie weet is deze alternatieve aanpak wel heel erg geschikt voor het kwart van het publiek wat nog nooit een kaartje had gekocht voor een klassiek concert. En dat is toch het doel van deze concertserie.
Het publiek werd uitgenodigd om het vierde deel tussen het orkest te komen beluisteren, voor de echte beleving. En dat daar animo voor was bleek wel uit de run op de beschikbare stoelen op het podium. De symfonie werd erg mooi uitgevoerd door het Radio Filharmonisch Orkest onder leiding van Markus Stenz. Het orkest, in casual outfit, speelde enthousiast en geconcentreerd en was duidelijk verrast door het grote applaus na afloop van het vierde deel.
Over all een mooi concept van TivoliVredenburg, een aanrader voor jongeren die in een relaxte setting willen (leren) genieten van de mooie parels uit de klassieke muziek.