Plan voor studentencampus aan de Archimedeslaan

Op het terrein van de Archimedeslaan 16 in Utrecht komt een studentencampus met 2500 woningen, horeca, sportvoorzieningen en een supermarkt. Stichting Tijdelijk Wonen, die er kamers verhuurt, is verbaasd over deze plannen.

Eerder deze week is hierover een overeenkomst gesloten tussen eigenaar Aprisco Vastgoed en vastgoedontwikkelaar Snippe Projecten. Een woordvoerder van Snippe Projecten bevestigt een bericht hierover op de site Vastgoedmarkt.nl. Een woordvoerder van de gemeente zegt dat er gesprekken worden gevoerd over het nieuwe studentencomplex maar dat er nog geen plannen zijn ingediend.

Antikraak
Het pand aan de Archimedeslaan was tot 2008 het onderkomen van de faculteit Educatie van de HU. Daarna werd het antikraak verhuurd. In 2010 vertimmerde de Stichting Tijdelijk Woning de bovenste verdieping tot bijna tweehonderd kamers voor tijdelijke verhuur aan jongeren. Later werden ook de andere verdiepingen verbouwd tot woningen.

Het nieuwe studentencomplex wordt ontworpen door Architectenbureau OeverZaaijer & Partners uit Amsterdam. Dit bureau tekende ook voor de Campus Diemen Zuid met duizend studentenwoningen. Het bestaande gebouw aan de Archimedeslaan, dat zich op loopafstand bevindt van De Uithof, zal worden gesloopt. Volgens de planning wordt in 2016 begonnen met de bouw van de campus, de oplevering is voorzien in 2017.

Niet realistisch
Thomas Schouten van de Stichting Tijdelijk Wonen had eerder gehoord van dergelijke plannen van eigenaar Aprisco Vastgoed. ‘Maar we zijn hier nooit officieel van op de hoogte gesteld’, voegt hij er aan toe. Hij is er ‘een beetje verbaasd’ over dat er al in 2016 gebouwd gaat worden: van deskundigen heeft hij vernomen dat dit ‘niet realistisch’ is.

Want het bestemmingsplan moet nog aangepast worden en er is een grote kans dat de buurt in verzet komt tegen de plannen, oppert hij. Eerder hielden omwonenden de komst van 234 wooncontainers voor studenten via rechtszaken tegen. Bovendien is volgens hem afgesproken dat zijn stichting tot april 2017 de beschikking heeft over de panden. ‘We gaan het zien.’

Foto: DUIC.nl