Politie Groningen roept hulp studenten in

Voor de politie zijn ze reuze handig, studenten die in het holst van de nacht door de stad struinen en soms getuige zijn van bijvoorbeeld geweldsdelicten. De politie in Groningen benadert studenten daarom sinds maandag 12 april met een eigen e-mailservice.

Al een aantal jaar heeft het Groningse politiekorps twee speciale agenten in dienst die contact onderhouden met de studentenpopulatie. Om hun werk makkelijker te maken beginnen ze nu met Student@lert. Wie zich aanmeldt, kan mailtjes van de politie verwachten waarin bijvoorbeeld wordt gevraagd naar getuigen van een misdrijf.

Andersom stuurt de politie via de service ook tips aan studenten. Bijvoorbeeld als in een wijk met veel studentenhuizen het aantal inbraken toeneemt, of een aanrander actief is. Er valt mogelijk ook geld uit te sparen: de politie kondigt via het systeem controles op fietsverlichting aan.

Volgens een woordvoerder van de politie is Groningen de eerste studentenstad die het systeem invoert. Wel bestaat in onder meer Delft en Leeuwarden al Burgernet, dat sms’jes verstuurt als de politie op zoek is naar getuigen. Iedere inwoner kan zich daarvoor aanmelden. Student@lert richt zich in Groningen specifiek op studenten. Volgens een politiewoordvoerder omdat zij een relatief groot deel uitmaken van de bewoners van de binnenstad.