Kort

Politieke studentenpartij opgericht in Leiden

Studenten voor Leiden (SVL) heet de nieuwe politieke partij in Leiden. In 2022 wil de partij meedoen met de gemeenteraadsverkiezingen, schrijft Omroep West. Leiden kent al eeuwen een studentenleven maar betrekt studenten niet echt bij het beleid, zegt medeoprichter Mitchell Wiegand Bruss, derdejaarsstudent geschiedenis.

Belangrijke aanleiding voor de nieuwe partij in Leiden is het strenge verkameringsbeleid. Daardoor is het moeilijk huizen per kamer te verhuren. Behalve goedkopere kamers wil Studenten voor Leiden onder meer inspraak voor jongeren. En meer vrijheid voor horecaondernemers.

Ook in andere steden bestaan politieke partijen die zich richten op studenten. Student & Starter in Utrecht en verder nog in Groningen, Wageningen en Delft.