Nieuws

Pop-up escape room voor goed doel

Acties voor goede doelen slaan ons rond kerst traditiegetrouw om de oren. Daarom moeten we iets unieks bedenken, dachten studenten eventmanagement. Vijf van hen maakten een pop-up escape room aan de Vismarkt in de Utrechtse binnenstad voor OneMen. 

Geïnteresseerden kunnen zich opgeven om op 11,12 en 13 december in een mysterieuze werfkelder (zie foto) raadsels op te lossen en zich een weg naar de vrijheid te banen: het concept van de zeer populaire escape rooms. De opbrengst van het spel gaat naar Djénéba, een lokale pionier die strijdt tegen kinderarbeid in Burkina Faso. Zij helpt kinderen die in de West-Afrikaanse goudmijnen werken, om weer naar school te gaan.

Auto
Teams van vier tot zes personen hebben in de escape room dertig minuten de tijd om de opdrachten goed uit te voeren. Volgens een van de organisatoren een effectieve en vooral leuke manier van iets goeds doen. ‘Het doel van Djénéba, een pionier van organisatie OneMen, sluit aan bij onze escape room. Je moet door de aankleding en bijpassende raadsels als het ware uit een mijn proberen te komen’, vertelt student Kaylee Ruizendaal. Zij hoopt dat er genoeg geld wordt ingezameld zodat Djénéba een auto kan kopen. ‘Zo kan ze langs nog meer mijnen in de regio om kinderen te helpen.’

Sinds oktober is de groep van vijf bezig met het opzetten van het project waarbij deelnemers worden ontvangen in een mysterieuze, donkere werfkelder – inclusief hoofd-koplampen. Het begon als een schoolopdracht, maar is nu heel 'echt', vertelt Kaylee vlak voor de laatste test. 'Om tot het eindresultaat te komen is hard gewerkt, maar het is erg tof om te zien dat het nu allemaal samenkomt.’

Zelf de escape room in? Kijk voor de tijden en prijzen op  de website of Facebookpagina.