PowNews toont moddergevecht studenten

PowNews, de dagelijkse nieuwsrubriek van omroep Powned, heeft vrijdag 17 september zonder toestemming beelden uitgezonden van de introductie van eerstejaars studenten journalistiek.

Het gaat om een filmpje (vanaf 13.58 minuten) van modderworstelende studenten in zwemkleding tijdens het introductiekamp in Baarn eind augustus. Onder de titel ‘De Volkskrantmeisjes van de toekomst’ liet PowNews dertig seconden zien van dit festijn. ‘Over vier jaar zijn ze allemaal zo zuur als een augurk en klaar voor de Azijnbode, als die tenminste nog bestaat’, becommentarieerde presentator Dominique Weesie.

Volgens André Weststrate, vierdejaars student journalistiek, is het oorspronkelijke filmpje van het moddergevecht te zien geweest op de studentencommunity www.humedia.nl. Daarna heeft hij het op zijn account van de filmpjessite Vimeo gezet. Waar PowNews dankbaar gebruik van heeft gemaakt, met kort de vermelding dat Vimeo de bron is. Volgens Weststrate had PowNews toestemming moeten vragen en de filmmakers moeten noemen.

Ook blog- en radiodocent Casper Meijer, als begeleider aanwezig tijdens het introductiekamp, stelt dat het copyright van de beelden bij de makers ligt. ‘Maar zodra het op internet staat kan iedereen het gebruiken. Ikzelf maak me er niet druk om. Ik zal nog met collega’s overleggen of we stappen ondernemen, maar ik denk het niet.’

Een woordvoerder van PowNews meldt dat het gebruikelijk is om bronnen te vermelden. De getoonde beelden vallen volgens hem onder het citaatrecht. ‘Maar daarin staat niet hoe lang die vermelding moet duren.’

Screenshot: HUmedia.nl