P&R in De Uithof geopend

Na jaren van overlast door gehei, rondrijdend bouwverkeer en recentelijk het testen van de alarminstallatie, is maandagmiddag de P&R in De Uithof geopend. Vanaf dinsdag kunnen dagjesmensen en een beperkt aantal werknemers van de HU, Universiteit Utrecht, UMC Utrecht en Danone Innovation Centre er hun auto stallen.

De symbolische opening gebeurde door een elektrische auto de garage in te rijden (foto). Het acht verdiepingen tellende complex ligt tussen het sportcentrum Olympus en het Wilhelmina Kinderziekenhuis, bij de afslag naar de A28. Het telt 2000 autoplaatsen, waarvan er 150 zijn toebedeeld aan personeel van de hogeschool. Bezoekers kunnen hier ook droog overstappen op buslijn 11 en via De Uithof naar het centrum rijden. Vanaf 2018 doet ook de tram de parkeergarage aan.
Tramverbinding
Het vervoer van en naar De Uithof ofwel Utrecht Science Park is een van de grootste knelpunten, zei Hans Amman, vicevoorzitter van de UU. De gemeente en de instellingen sloegen de handen ineen en zorgden ervoor dat de P&R uit de grond werd gestampt. Een volgende stap is de inmiddels begonnen aanleg van de tramverbinding tussen De Uithof en het stadscentrum en station.

Tijdens de opening van de parkeergarage zijn ook de klimwanden in gebruik genomen. De garage is zeven dagen per week en 24 uur per dag open. Er loopt een proef met de HU-passen van een beperkt aantal medewerkers van de diensten. Afhankelijk van de uitkomst kan het aantal gebruikers worden uitgebreid.