Prijzen voor twee ict-projecten

Twee projecten van de faculteit Natuur en Techniek zijn in de prijzen gevallen bij een wedstrijd over duurzaamheid en ict.

De projecten ‘De omslag in het ict-onderwijs’ en ‘Digitale mobiliteit in de HU’ zijn twee van de drie winnaars van de Innovatieregeling Duurzaamheid & Ict 2011. Organisator is de Stichting SURFnet, de ict-organisatie voor het hoger onderwijs, die daarmee innovatieve en duurzame ict-projecten wil stimuleren.

De projecten maken deel uit van het vijfjarig programma De Omslag, dat vorig jaar is gestart. Het behelst een twintigtal projecten in verschillende faculteiten van de HU die energiezuinige en klimaatneutrale oplossingen ontwikkelen. Voor de twee projecten ontvangt de FNT zo’n 30.000 euro aan prijzengeld.

Volgens programmamanager Erlijn Eweg kan de inzet van informatietechnologie veel betekenen voor de duurzame samenleving. Maar over het algemeen zijn mensen die zich met technologie bezig houden niet zo bewust van duurzaamheid en andersom. ‘Deze prijzen geven een mooie boost om ict en duurzaamheid in het onderwijs te verankeren.’