Prijzen voor actieve HU-studenten

Drie bestuurlijk actieve studenten van de HU zijn in de prijzen gevallen bij de VIDIUS Awards. Zij werden donderdagavond tijdens een gala van de Utrechtse studentenunie uitgereikt.

De prijs voor de ‘beste medezeggenschapper in het hbo’ gaat naar Dajo Roorda. Medegenomineerde Gijsbert Brinkman had het nakijken. De jury roemde de brede inzetbaarheid van de winnaar. Roorda is actief in de centrale medezeggenschapsraad (CMR), de raad van de faculteit Economie en Management en gemeenschappelijke opleidingscommissie. De jury: ‘Hij probeert studenten in alle lagen van de medezeggenschap met elkaar te verbinden en heeft zelfs zijn afstuderen een jaar vooruit geschoven om dit een jaar extra te kunnen doen.’

Nick Verstege is verkozen tot ‘beste studentbestuurder in het hbo’, die de voorkeur genoot van de eveneens geselecteerden Dave van den Meijdenberg en Lisa Maat. Verstege is al enkele jaren actief in bestuur- en medezeggenschapsfuncties, waaronder de CMR. Hij was voorzitter van het Bedrijfskundig Genootschap Utrecht en richtte samen met vier anderen de studievereniging SV Ingenium op voor het Instituut Engineering and Design. Momenteel is hij daar ook de voorzitter van en organiseert hij netwerkdagen.

De Moeder Theresa Award voor uitmuntend vrijwilligerswerk ging naar Ellen Schepens. De studente medische hulpverlening zette de stichting Medical3T op die EHBO-cursussen organiseert voor scholieren in Kenia. Dit project ‘getuigt van lef, inzicht en de overtuiging dat het met de juiste wil mogelijk is onze wereld te verbeteren’, stelde de jury. Daarnaast ondersteunt zij medezeggenschappers op haar faculteit in haar rol als OC-ambassadeur.

Gerrit Croes van de faculteit Economie en Management greep naast de prijs voor de ‘meest geïntegreerde international’ (internationale student) terwijl de Ruben Spelier Oevre Award (voor de langdurig en zeer actieve student) de neus van pedagogiek-student Lucas van Gils voorbij ging. Voor diverse andere awards waren geen HU-studenten genomineerd.

Het gala en de prijsuitreiking was georganiseerd door de Utrechtse studentenunie VIDIUS en vond plaats in zaal NumberFour in stadion Galgenwaard.