Kort

Prinses Amalia hoeft geen uitkering tijdens studententijd en Rutte wenst haar ‘een mooi tussenjaar’

Prinses Amalia wil geen uitkering vanaf haar achttiende verjaardag, liet ze 11 juni weten. Ze zou rond de 1,5 miljoen euro per jaar krijgen, maar in een brief aan demissionair premier Mark Rutte schreef ze: ‘Ik vind dat ongemakkelijk zolang ik daar weinig als tegenprestatie tegenover kan stellen en andere studenten het zoveel moeilijker hebben.’ Ze zal het inkomen tot aan het eind van haar studie terugstorten.

Rutte schreef een brief terug waarin hij reageerde op haar besluit. ‘Ik wens u een mooi tussenjaar toe, en alle wijsheid bij het kiezen van een toekomstige studie.’

Van de uitkering voor Amalia is een deel bedoeld als inkomsten en een deel als onkostenvergoeding.