Raad: twijfels over minor levensbeschouwing

De centrale medezeggenschapsraad (CMR) is kritisch over het plan om na de fusie met de katholieke Hogeschool Domstad een minor levensbeschouwing te starten.

In de aanloop naar het samengaan van de HU en de Domstad-pabo is afgesproken dat de laatste de katholieke indentiteit kan behouden. Dat komt onder meer tot uiting door de start van een minor levensbeschouwing. Op zich ziet de CMR geen bezwaren tegen een dergelijke minor. Maar die moet dan wel een algemeen karakter hebben. De HU is immers een openbare hogeschool en de CMR wil hier aan vasthouden, schrijft de raad in een brief aan het college van bestuur.

De CMR staat ‘in grote lijnen’ positief ten opzichte van de voorgenomen fusie, die in september een feit moet zijn. In de noodzakelijke strakke planning moet wel tijd zijn voor overleg met de verschillende medezeggenschapsraden. De raad wijst op twee aandachtspunten voor het personeel: de onderscheidende manieren waarop de functies van het ondersteunend personeel wordt ingevuld en de verschillende fuctiegebouwen (systeem van beschrijving van functies) die de twee hogescholen hanteren.

Ook vraagt de CMR om een degelijke financiële onderbouwing en inzicht in de plannen van de gebouwen en het vergadercentrum van de Domstad.