Raad alsnog akkoord met expertisecentrum

Een meerderheid van de Hogeschoolraad heeft woensdag ingestemd met de inrichting van het Expertisecentrum docent HBO. Eerder keerde de raad zich tegen het centrum omdat het zou leiden tot een te grote standaardisering van bijscholing van docenten. Maar aan die bezwaren is het college van bestuur tegemoet gekomen.

Een dergelijk expertisecentrum is één van de aanbevelingen van de commissie-Gispen uit 2011. Deze commissie lichtte de hogeschool door en stelde onder meer voor een expertisecentrum te starten voor de professionalisering van docenten. Sinds september kunnen docenten al bij dit centrum terecht voor tal van didactische cursussen en individuele begeleiding.

Vraagbaak
De Hogeschoolraad stemde in januari tegen het expertisecentrum omdat de werkwijze te veel gericht zou zijn op scholing en certificering van docenten. Er zou een meer 'vraaggestuurde benadering' moeten komen vanuit de behoeften van docenten. Ook was er kritiek op de inbedding van het centrum bij de faculteit Educatie omdat dit een te grote stempel zou drukken op de professionalisering binnen de hogeschool.

Na overleg met en delegatie van de raad heeft het college de notitie over het expertisecentrum verduidelijkt en aangescherpt. Zo wordt onderstreept dat het centrum niet alleen bijscholing en de daarbij behorende certificering verzorgt, maar ook een 'laagdrempelige vraagbaak' vormt voor onderwijskundige en pedagogisch-didactische thema's. Ook is maatwerk mogelijk op verzoek van docententeams. Verder is de notitie gescreend op typisch taalgebruik vanuit de faculteit Educatie.

Goedgekeurd
Hoewel sommige raadsleden op het standpunt bleven dat met het Expertisecentrum docent HBO de professionalisering van docenten te veel wordt gestandaardiseerd, oordeelde een grote meerderheid dat aan de aanvankelijke bezwaren is tegemoet gekomen. Met twaalf stemmen voor, drie tegen en drie onthoudingen is de notitie alsnog goedgekeurd.

Zie ook een eerder interview met Dick de Wolff, directeur van de faculteit Educatie, over het Expertisecentrum docent HBO