Raadsvragen over loktieners in Utrechtse horeca

De Utrechtse gemeenteraadspartij Student & Starter heeft raadsvragen gesteld over het gebruik van loktieners in de Utrechtse horeca. Dit deden ze naar aanleiding van een undercover-reportage waarin jongeren op een gemeentefeestje alcohol meekregen zonder dat om een ID-kaart werd gevraagd.

De gemeente Utrecht zet jongeren in om te testen of ze zomaar alcohol meekrijgen in horecagelegenheden. Als het horecapersoneel niet om een ID-bewijs vraagt, krijgt de ondernemer een boete. Student & Starter is tegen het gebruik van deze uitlokking. 'Het is voor horecaondernemers onmogelijk om dit beleid foutloos na te leven en de controles staan in geen verhouding tot de overtreding', schrijft raadslid Steven Menke. Hij hoopt dat het college inziet hoe lastig het is om leeftijdsgrenzen te controleren. 'Zelfs met een zaal vol ambtenaren lukt het niet dit beleid na te leven. Stop er dan mee', aldus Menke.

Lesje geleerd
Via nieuwswebsite DUIC heeft de gemeente gereageerd op de reportage. 'Dit is een goede les, wijzelf moeten ook altijd alert zijn en blijven. Aan alle ambtenaren die een bijeenkomst organiseren wordt nogmaals een duidelijke instructie gegeven, zodat zij zich goed bewust zijn van regels die gelden bij de gemeente en alert zijn op de naleving. Ook gaan wij hierover nogmaals in gesprek met de cateraars. Op bijeenkomsten waar alcohol wordt geschonken, wordt ook ter plaatse duidelijk aan de bezoekers gecommuniceerd dat alcoholconsumptie onder de 18 jaar niet toegestaan is. Bij recepties en bijeenkomsten met externen gaan wij in alle gevallen met bandjes werken, zodat direct duidelijk is of iemand meerderjarig is.' De volledige reactie is te lezen op de website van DUIC.

Onwenselijk
Hoewel de gemeente heeft toegezegd om minderjarige loktieners niet meer de Utrechtse horeca in te sturen, vindt Student & Starter dat ook meerderjarige mystery guests niet meer ingezet moeten worden. 'Op basis van slechts een vermoeden over de leeftijd van een klant wordt een ondernemer zwaar beboet', aldus Menke. 'Deze vorm van uitlokking is zeer onwenselijk.'