Reality-tv van de buis: een groot gemis of meer dan terecht?

Wie heeft zich niet ooit verlekkerd aan reality-tv in de categorie guilty pleasure? Temptation Island, Love Island, Ex on the Beach of De Villa – stuk voor stuk programma’s met eenzelfde soort formule: zet een stel jonge, aantrekkelijke en veelal onbeschaamde heterojongens en -meiden bij elkaar met veel drank en aanschouw hoe de boel ontspoort.

Chic? Nee. Lekkere wegkijk-televisie? Best wel. Maar een fragment in de nieuwste RTL-realityserie, De Villa, zorgde voor ophef. En uiteindelijk tot het schrappen van de serie. Dat begon met een tweet van BNNVARA-presentator Tim Hofman. Die maakte zich boos over een fragment, waarin een vrouwelijke deelnemer laveloos op bed lag. Een mannelijke deelnemer kroop vervolgens meerdere keren op haar en probeerde haar onderbroek uit te trekken. Ze moest meerdere keren herhalen dat ze er niet op zit te wachten.

De presentator dook met zijn programma BOOS verder in het voorval. Zijn conclusie: tijdens een psychologische test voorafgaand aan de show vertelde de deelneemster ooit te zijn aangerand. Toch besloot de productie een van de mannelijke kandidaten naar haar kamer te sturen, terwijl de deelneemster knock-out in haar bed lag. De productie greep vervolgens niet in tijdens de aanranding.

RTL-programmadirecteur Peter van der Vorst besloot direct na het bezoek van Hofman en de ontstane ophef voorlopig helemaal te stoppen met het genre reality-tv. ‘Al onze guilty pleasure-programma’s worden opgeschort, totdat we zeker weten op welke manier ze achter de schermen tot stand zijn gekomen’, aldus Van der Vorst, die in een verklaring diep door het stof ging.

Voorlopig dus geen nieuwe afleveringen in het genre. Jammer, vinden HU-studenten. Maar ook begrijpelijk, want: ‘Ik had nooit gedacht dat het op deze manier gemaakt zou worden.’

En: zouden ze zelf eigenlijk willen meedoen aan zo’n programma?