Achtergrond

Recensie: Handboek Nieuwe Media

Piet Bakker heeft lef. De lector binnen het lectoraat crossmediale kwaliteitsjournalistiek aan de HU schreef samen met UvA-docent Tom Bakker een 250 pagina’s tellend handboek over nieuwe media. Daarvoor zijn heel wat dode bomen nodig. En dat alleen maar om een digitale wereld vast te leggen die binnen de kortste keren achterhaald kan zijn. Denk maar aan Orkut, Altavista, Myspace, Google Buzz of Digg. Wie kent of gebruikt ze nog? Apple, Google en Facebook zijn niet vanzelfsprekend de winnaars van morgen. Want nieuwe media komen snel, maar kunnen soms nog sneller verdwijnen.

Ondanks die risico’s is het Handboek Nieuwe Media bij lange na geen overbodig boek. Bakker en Bakker wagen zich namelijk niet aan ellenlange bespiegelingen over nieuwe bedrijfsstrategieën of zelfs complete ‘cultural shifts’ door sociale media. ‘We zijn geen social media-evangelisten,’ melden ze zelf terecht. In plaats daarvan kiezen ze voor een nuchtere, praktische benadering. In twaalf hoofdstukken beschrijven ze de eigenschappen en mogelijke toepassingen van nieuwe media, uiteenlopend van ‘usual suspects’ als Google en LinkedIn tot kleinere en nieuwere trendsetters als Prezi en Instapaper. Zelfs onverwachte fremdkörper als fotografie en audio komen aan bod. Zo leer je en passant nog wat over sluitertijd, diafragma en voicerecorders.

De gekozen hoofdstukindeling lijkt niet echt voor de hand te liggen. Toch zou het  een verstandige keuze kunnen zijn. De professioneel journalist komt steeds vaker voor de uitdaging te staan om niet alleen te tweeten en whatsapp-en maar ook even een fotootje te maken. En de hedendaagse communicatieprofessional mag wel strategisch meepraten over de inzet van online, maar moet tegelijkertijd een video op de site kunnen embedden, dat melden op Facebook en verschillende Twitteraccoounts, terwijl hij de laatste alerts over het eigen bedrijf efficient weet te checken. Beroepsmatig hoort het allemaal bij elkaar. En dan is dit een prettig handboek. Waarbij de beginner als in een handleiding alle stapjes kan doorlopen terwijl de ervaren media-gebruiker scannend op zoek kan gaan naar de minder bekende settings, add-ons en features. Dat er dan minder ruimte overblijft voor cases, moet een mens maar voor lief nemen. Het scheelt weer een paar bomen.

En die angst dat de boel achterhaald is? Natuurlijk heeft een docent crossmedia daar een oplossing voor: op www.handboeknieuwemedia.nl staan sinds het verschijnen van het boek al 10 updates. Er zullen er vast en zeker nog veel, heel veel volgen. En over een paar jaar kappen we weer nieuwe bomen.