Rechter in hoger beroep: Groningse onderzoeker terecht ontslagen

De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) mocht onderzoeker Suzanne Täuber ontslaan, oordeelde de rechter in hoger beroep. Zij betoogde dat zij het veld moest ruimen vanwege een kritische publicatie van haar, maar daar ging de rechter niet in mee.

Dat schrijft het universitair nieuwsplatform Ukrant. De expert sociale veiligheid kreeg vorig jaar haar ontslag na een arbeidsconflict met de RUG. In een artikel beschreef ze dat programma’s die vrouwen aan de universiteit moeten helpen dat vaak niet doen, maar eerder het tegendeel bewerkstelligen.

Dat artikel heeft wel een rol gespeeld bij het ontslag, oordeelde de rechter. Maar het was niet de enige reden. Täuber heeft het geschil zelf ‘opgeblazen’ door in een mail de termen ‘scientific harassment’ en ‘seksistisch’ te gebruiken, stelde de rechter. Ook het feit dat zij in de universiteitsraad zat, was geen reden het ontslag nietig te verklaren.