Recordaantal studenten met Erasmusbeurs Europa in

Vorig studiejaar gingen bijna 270 duizend Europese studenten met een Erasmusbeurs de grens over, waaronder meer dan tienduizend Nederlanders. Dat is opnieuw een record en het einde is nog niet in zicht: de komende jaren worden er nog meer Erasmusstudenten verwacht.

Jaar na jaar groeit het aantal studenten dat gebruik maakt van het Europese beurzenprogramma, dat inmiddels 27 jaar loopt. In studiejaar 2012/2013 waren er zes procent meer Erasmusstudenten dan een jaar eerder. In Nederland steeg de deelname met acht procent.

De meeste studenten komen uit Spanje, Frankrijk en Duitsland, die samen meer dan honderdduizend studenten afvaardigen. De populairste bestemming is nog altijd Spanje, waar meer dan veertigduizend studenten naartoe gaan. Daarna komen – jawel – Frankrijk en Duitsland.

Nederland
Nederlanders gaan het liefst naar Groot-Brittannië. Zelf blijven de Britten liever thuis: er komen bijna twee keer zoveel Erasmusstudenten naar het Verenigd Koninkrijk toe (27,2 duizend) als er vandaan komen (14,6 duizend).

Eén hogeschool en twee Nederlandse universiteiten staan in de top honderd van instellingen die de meeste studenten op pad sturen. Het zijn de Hanzehogeschool Groningen (571) en de universiteiten van Groningen (632) en Maastricht (785).

Sneuvelen
Helemaal bovenaan in de lijst van meest populaire onderwijsinstellingen staat de universiteit van Granada, met vorig studiejaar bijna twintigduizend Erasmusstudenten. De Rijksuniversiteit Groningen mocht er 674 verwelkomen en Maastricht 603. De Universiteit Utrecht kwam tot 532. De Universiteit van Amsterdam (473) en de Radboud Universiteit Nijmegen (447) staan ook behoorlijk hoog.

Politici vinden de Erasmusbeurzen belangrijk: de komende jaren maken ze er veertig procent meer geld voor vrij. Naar verwachting zal het record daarom weer snel sneuvelen.