Rel over danswedstrijd in VS

Voorheen hielden alleen disputen van Afro-Amerikaanse studenten zich ermee bezig, maar de laatste jaren werd ‘stepping’ steeds meer mainstream. Nu heeft een blank dispuut een grote landelijke wedstrijd gewonnen. Dat kan niet iedereen verkroppen.

‘Stepping’, een soort hiphopvariant van line dancing en tapdansen, ontstond halverwege de vorige eeuw. Allerlei ‘Griekse’ disputen (met namen als Alfa Kappa Alfa) wedijverden met hun vaardigheden. Maar in dit traditioneel zwarte speelveld heeft een groepje blanke studentes nu een grote prijs gewonnen.

Ze heten Zeta Tau Alpha, onderafdeling epsilon, en ze dansen nogal goed. In de landelijke Sprite Stepp-off Challenge lieten ze alle zwarte deelnemers achter zich en wonnen met hun Matrix-dans honderdduizend dollar aan studiebeurzen. Dat leverde gefronste wenkbrauwen op: de blanke meiden zouden de zwarte cultuur gestolen hebben. De jury zou zo verbaasd zijn geweest dat blanke studentes als zwarten konden dansen, dat de beoordeling te hoog uitviel.

Sponsor Coca Cola wilde de onrust beteugelen en zei dat er ‘scoring discrepancies’ waren. De eerste plaats moest bij nader inzien worden gedeeld, zodat de nummers twee – van Afro-Amerikaanse komaf – alsnog evenveel geld kregen.

Verreweg de meeste reacties zijn overigens vriendelijk en wijzen erop dat de zwarte cultuur gewoon doordringt tot de algemene Amerikaanse cultuur en dat de blanke meiden beter waren dan de rest. Zo vroeg een zwarte student zich af: hoe zouden wij het vinden als Shani Davis niet mocht schaatsen omdat schaatsers altijd blank zijn? Een ander schreef: zonder blanke stemmers hadden we nu geen zwarte president.