René Versteegh nieuwe Ombudsman bij de HU

De oud-voorzitter van de Hogeschoolraad (HSR) volgt interimmer Iris Kist op.

René Versteegh, oud-voorzitter van de Hogeschoolraad (HSR), is per 15 mei benoemd tot Ombudsman van de HU. Hij volgt interimmer Iris Kist op, die per 1 juni vertrekt.

Dat meldt het college van bestuur in een bericht op de HU-site. De benoemingsadviescommissie was unaniem in haar advies voor Versteegh. Hij krijgt een fulltime aanstelling. Tot het begin van dit jaar werkte de HU met drie parttime Ombudsmannen, die elk een aanstelling hadden voor een dag in de week. De tijdelijke contracten werden niet verlengd, waarna interimmer Kist aantrad.

Ongerustheid
Versteegh begon in 1985 bij de HU als hogeschooldocent. Van 2007 tot 2014 was hij voorzitter van de Hogeschoolraad (toen nog Centrale Medezeggenschapsraad geheten). Hij is oprichter en was voorzitter van de Vereniging Medezeggenschap Hogescholen (VMH). Momenteel is hij projectmanager van de prebachelor ICT, een pilot voor vluchtelingstudenten.

De HSR sprak eind vorig jaar zijn ongerustheid uit over het niet verlengen van de contracten van de Ombudsmannen. Dit kon uitgelegd worden als het aan de kant zetten van personen die zich kritisch uitlaten, opperde de HSR. Twee Ombudsmannen uitten in een interview in Trajectum stevige kritiek op de manier van bezuinigingen bij HU Diensten.

‘Het college van bestuur hecht veel waarde aan de functie van Ombudsman; zeker in tijden van transitie is de aanwezigheid van een Ombudsman van groot belang’, staat in het bericht op Sharepoint.

 

Reageer!
Deel via...
 

4 reacties

Het is niet meer mogelijk om te reageren

  1. Fijn dat onze organisatie weer een ombudsman heeft en ik wens hem veel wijsheid. Maar was het wel verstandig om iemand uit de eigen organisatie te benoemen?

  2. Het zou het CvB sieren om de werkelijke reden van het vertrek van de drie ombudspersonen te vermelden. Zij deden hun werk naar eer en geweten, moesten zich uit de naad werken (dwz zij moesten structureel overwerken en niet alleen vanwege de ‘administatieve werkdruk’) om te reageren op het stijgend aantal klachten van HU-werknemers, maar werden door het CvB als te kritisch bevonden.
    Het is te hopen dat de nieuwe ombudsman de ruimte krijgt of neemt (en de moed heeft) om onafhankelijk te denken en zich onafhankelijk uit te spreken. Gezien de belangen die op het spel staan, is dat geenszins vanzelfsprekend.
    Als het CvB zo veel waarde hecht aan de functie van een Ombudsman voor personeel, waarom werd er dan zo weinig gedaan met de aanbevelingen van de vorige ombudsmannen (zie jaarverslagen)? En waarom duurt het dan zo lang voordat er iets gedaan wordt met een klokkenluidersmelding? Je kan als CvB allemaal wel zeggen hoe belangrijk het is dat werknemers zich met naam en toenaam uitspreken over de gang van zaken, maar als je dat doet word je gewoon monddood gemaakt en afgemaakt. Dát is de waarheid aan de HU. En er is, zo vrees ik op basis van jarenlange ervaring, geen HU-ombudsman die daar wat aan verandert.

  3. Deze voormalige vz van de HSR heeft altijd braaf gevraagd ‘Hoe hoog?”, zodra het CvB vroeg om te springen…beloning is daar en het CvB heeft opnieuw een zetbaas….