Respons studentenenquête op 27,7 procent

Een maand na de start van de Nationale Studentenenquête (NSE) hebben zo'n 10.000 studenten van de HU gereageerd. Dat is 27,7 procent van het totaal aantal studenten. De enquête kan nog tot en met 10 maart worden ingevuld.

Dat blijkt uit de gegevens van de NSE van maandag 25 februari. Bij de faculteit Gezondheidszorg vulde tot nu toe de grootste groep de enquête in: 36 procent. De faculteit Economie en Management heeft met 21 procent respondenten de laagste score. De andere faculteiten zitten daar tussenin. De HU-locatie in Amersfoort staat op 28 procent.
Met de landelijke NSE kunnen studenten hun mening geven over tal van onderwerpen die met de studie te maken hebben, zoals het onderwijs, de docenten en faciliteiten zoals gebouwen en ict-voorzieningen. De stichting Studiekeuze 123 verwerkt de gegevens. De resultaten worden gebruikt om verbeteringen in gang te zetten en dienen tevens als basis voor de ranglijsten in de Keuzegids en Elsevier.

De HU loopt met 27,7 procent iets achter op de gemiddelde opkomst in het land: die was begin deze week 29 procent. ‘Maar een week ervoor was die van de HU één procent hoger’, zegt NSE-projectleider Nikolien van Lidth de Jeude. ‘We schommelen rond het landelijk gemiddelde.’ Er is geen streefgetal maar de organisatie hoopt dat zo veel mogelijk studenten hun mening geven.

Dat komt de betrouwbaarheid van het onderzoek ten goede.

Bij aanvang van de enquête op 24 januari kregen alle studenten een mail met een link naar de vragenlijst. Daarna is dit enkele keren herhaald. Vandaag krijgen studenten de één na laatste reminder. De link naar de enquête kan ook worden opgevraagd op www.nse.nl