Kort

Rijksuniversiteit Groningen hoopt buitenlandse student af te schrikken met fysieke lessen

Wie volgend jaar in Groningen wil studeren, moet daarvoor ook echt in Groningen zijn. Dat is althans het plan van het college van bestuur van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Het aantal vooraanmeldingen is nu al 25 procent hoger dan vorig jaar en de vrees bestaat dat de universiteit deze grote toestroom niet aankan.

Daarom maakt de RUG (deels) een einde aan online onderwijs. Grote hoorcolleges zullen nog wel digitaal te volgen zijn, maar de werkcolleges zijn enkel fysiek te volgen. Studenten zijn verplicht hierbij aanwezig te zijn. De Groningse universiteit hoopt dat deze eis een ‘afschrikwekkend effect’ heeft op buitenlandse studenten, aldus rector magnificus Cisca Wijmenga tegen de Universiteitskrant.